Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Innstillinger MPPT regulator  (Lest 3881 ganger)
etsvends
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 145



« på: Mars 14, 2017, 15:19:57 »

Hei
Sitter på hytta og funderer på regulatorens innstillinger..
Det er en Epever tracerA 20A. Fått vite at man kan bruke gel innstillinger på AGM men ser at det står på 14,2V på boost som er under constant charging som de kaller det. tilsvarer absorpsjon lading tror jeg. på datablad til batteriene mine står det 14,4-14,9v hva velger jeg? 14,4 er vel standard for ladere?
Jeg kan også velge tid for "boost" lading som jeg tolker som tiden den står i absorpsjon mode.. standard er 2 timer, hva er riktig? trodde den skulle stå der til det ikke gikk mer strøm inn på batteriet før den går over i floot mode? hvor lang tid skal jeg da sette?


* Skjermbilde 2017-03-14 kl. 15.14.31.jpg (66.83 KB, 926x772 - vist 149 ganger.)

* Skjermbilde 2017-03-14 kl. 15.14.47.jpg (270.84 KB, 958x797 - vist 141 ganger.)
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Epsolar tracer 20AMppt
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
2 Soler AS
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 11



WWW
« Svar #1 på: September 29, 2017, 10:16:42 »

Hei
Bulk lading holder vanligvis på til batteriene når omtrent 80% kapasitet. Regulatoren vil så gå over til "boost" lading eller som du sier absorpsjon modus. Her vil regulatoren holde en jevn spenning (så godt den kan, avhengig av forbruk tilkoblet) og dytte inn så mange ampere den kan. Når batteriet enten blir fullt eller det har gått 2 timer vil den gå over til "float charge" (vedlikeholdslading). Den gjør dette som en ekstra sikkerhetsmekanisme for å forhindre gassing.

Som du sier er ladespenningen litt lavere på Gel-batterier. Dette er fordi disse batteriene er mer utsatt for gassing. Legg merke til at de heller ikke har «equalize» lading.

Ulempen med å ha for liten ladespenning er at du kan få problemer med å topplade batteriene. Det er vanskelig å dytte inn de siste prosentene i blysyrebatterier.
Har du AGM batterier vil jeg anbefale å beholde AGM konfigurasjonen på regulatoren. Det er ikke særlig farlig å bruke Gel i stedet, men du må passe på å aldri bruke Flooded. Bruker du flooded på forseglede batterier risikerer du at de tørker ut og blir ødelagte.

Jeg vil påpeke at det finnes svært mange regulatorer og det kan være andre ladestadier og spenninger enn her.

Loggført

2Soler AS - Solcellepakker, Solcellepaneler, Regulatorer, Invertere, Batterier og mye mer.
Are Meininger Saudland - Daglig leder i 2Soler AS
etsvends
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 145



« Svar #2 på: Februar 28, 2018, 20:34:13 »

Jeg fikk litt svar fra Sparelys angående mine AGM350 batterier. Min regulator har ikke innstillinger for AGM som dere ser av bilde i første innlegg. De foreslo først å velge GEL, men etter diskusjon med tanke på datablad som sier 14,4-14,9 har jeg valgt 14,4v i Boost spenning med maks spenning til 14,9v. Ep solar regulatoren vil da kompensere på temperatur opp til 14,9v sier sparelys.
Boost time har jeg latt stå på 180 min uten kunnskap til å mene noe annet.
Equalize har jeg satt til 0 min.

Det er tydelig at man kan få ganske mange rare svar vist en ikke selv er bevist og har et minimum av kunnskap. Forhandlere kan sikkert svare på mye, men med så mange forskjellige regulatorer/ladere som er satt opp forskjellig og med så mange typer batterier som har forskjellige karakterer kan det være vanskelig uten å sette seg nøye inn i spesifikke instruksjoner.
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Epsolar tracer 20AMppt
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
ivarw
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 128



« Svar #3 på: Mars 01, 2018, 21:31:45 »

Interessant! Har de samme batteriene i 290-utgave. Leder med en TriStar MPPT60. Nå om dagen, når jeg ikke er der og temperaturen i hytta ligger på 7-8 kuldegrader, kommer ladespenningen opp mot type 15,5 V (grunnet tem.kompesasjon). Undres på om det er noen tiendedeler høyere enn hva batteriene har godt av ..?
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
3 x 140W paneler 
4 x 290Ah AGM @12V
Victron Multiplus 12/3000/120/16
Victron Color Control
Victron BMV700
Honda EU30iS FS
Wallas 40CC
ivarw
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 128



« Svar #4 på: Mai 06, 2018, 10:31:03 »

Tar opp denne tråden. Jeg benytter samme batterier som trådstarter i i 290 ah x 4 på 12 V. Laderegulator er er en TriStar TSMMPT 60. Den er nå innstilt på 14,44 V ved 25 grader. Det er ikke ofte batteriene er 25 grader, og som regel lades det med høyere temperaturkompensert spenning. I de kalde månedene når det er ned mot 10 minus i hytta kommer spenningen fort opp i 15,5 V.
Hvor sannsynlig er det at dette fort vill medføre uttørking av banken?
Hva setter dere som maksspenning på regulatoren, altså at de kutter temp.kompensasjon?
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
3 x 140W paneler 
4 x 290Ah AGM @12V
Victron Multiplus 12/3000/120/16
Victron Color Control
Victron BMV700
Honda EU30iS FS
Wallas 40CC
ThomasR
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 57



« Svar #5 på: Mai 06, 2018, 11:00:40 »

Hvis du har innstilt 14,44V og du får 15,50V ved minus 10 grader, så temperaturkompenserer altså regulatoren med 30mV per celciusgrad.

Det er slett ikke sikkert det er så galt, men batteridatabladet bør si noe om hvor mye det skal kompenseres for temperatur på nettopp dine batterier. Jeg har Concordbatterier, og de skal kompenseres med 24mV per celciusgrad.

Kan du regulere temperaturkompenseringen på din regulator? På min Victron MPPT Blue Solar regulator kan jeg selv stille inn nøyaktig hvor mye temperaturkompensering jeg ønsker, og har følgelig stilt den på akkurat 24mV (basert på batteridatabladet)
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
ivarw
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 128



« Svar #6 på: Mai 06, 2018, 17:52:47 »

Skjønner. Og, ja temp.komp. kan reguleres. Batteriene det er snakk om følges ikke av en særlig god spesifikasjon for ladedata. Poenget er ikke nødvendigvis akkurat hvor høyt de kommer på -10, men jeg registrerer at spenningen er ganske høy og lurer på hvorvidt spenninger opp mot og over 15 V bidrar til at de fort vil tørket ut? Bør det settes en øvre grense? Og hvor?
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
3 x 140W paneler 
4 x 290Ah AGM @12V
Victron Multiplus 12/3000/120/16
Victron Color Control
Victron BMV700
Honda EU30iS FS
Wallas 40CC
etsvends
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 145



« Svar #7 på: Mai 06, 2018, 20:34:24 »

Skjønner. Og, ja temp.komp. kan reguleres. Batteriene det er snakk om følges ikke av en særlig god spesifikasjon for ladedata. Poenget er ikke nødvendigvis akkurat hvor høyt de kommer på -10, men jeg registrerer at spenningen er ganske høy og lurer på hvorvidt spenninger opp mot og over 15 V bidrar til at de fort vil tørket ut? Bør det settes en øvre grense? Og hvor?

Jeg fikk beskjed fra sparelys om å sette maks på 14,9 slik at det ikke kompenseres høyere en det
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Epsolar tracer 20AMppt
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
September 26, 2018, 02:22:46

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc