Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Innstillinger MPPT regulator  (Lest 1155 ganger)
etsvends
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Mars 14, 2017, 15:19:57 »

Hei
Sitter på hytta og funderer på regulatorens innstillinger..
Det er en Epever tracerA 20A. Fått vite at man kan bruke gel innstillinger på AGM men ser at det står på 14,2V på boost som er under constant charging som de kaller det. tilsvarer absorpsjon lading tror jeg. på datablad til batteriene mine står det 14,4-14,9v hva velger jeg? 14,4 er vel standard for ladere?
Jeg kan også velge tid for "boost" lading som jeg tolker som tiden den står i absorpsjon mode.. standard er 2 timer, hva er riktig? trodde den skulle stå der til det ikke gikk mer strøm inn på batteriet før den går over i floot mode? hvor lang tid skal jeg da sette?

* Skjermbilde 2017-03-14 kl. 15.14.31.jpg (66.83 KB, 926x772 - vist 20 ganger.)

* Skjermbilde 2017-03-14 kl. 15.14.47.jpg (270.84 KB, 958x797 - vist 18 ganger.)
Loggført
2 Soler AS
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: September 29, 2017, 10:16:42 »

Hei
Bulk lading holder vanligvis på til batteriene når omtrent 80% kapasitet. Regulatoren vil så gå over til "boost" lading eller som du sier absorpsjon modus. Her vil regulatoren holde en jevn spenning (så godt den kan, avhengig av forbruk tilkoblet) og dytte inn så mange ampere den kan. Når batteriet enten blir fullt eller det har gått 2 timer vil den gå over til "float charge" (vedlikeholdslading). Den gjør dette som en ekstra sikkerhetsmekanisme for å forhindre gassing.

Som du sier er ladespenningen litt lavere på Gel-batterier. Dette er fordi disse batteriene er mer utsatt for gassing. Legg merke til at de heller ikke har «equalize» lading.

Ulempen med å ha for liten ladespenning er at du kan få problemer med å topplade batteriene. Det er vanskelig å dytte inn de siste prosentene i blysyrebatterier.
Har du AGM batterier vil jeg anbefale å beholde AGM konfigurasjonen på regulatoren. Det er ikke særlig farlig å bruke Gel i stedet, men du må passe på å aldri bruke Flooded. Bruker du flooded på forseglede batterier risikerer du at de tørker ut og blir ødelagte.

Jeg vil påpeke at det finnes svært mange regulatorer og det kan være andre ladestadier og spenninger enn her.

Loggført

2Soler AS - Solcellepakker, Solcellepaneler, Regulatorer, Invertere, Batterier og mye mer.
Are Meininger Saudland - Daglig leder i 2Soler AS
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
November 21, 2017, 01:46:26

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid