Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Batteritester for STORE batterier  (Lest 4487 ganger)
Rypesteggen
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 59



« på: September 30, 2016, 00:02:52 »

Etterhvert har mange hytteeiere store banker av parallell/seriekoblede batterier typisk 225AH blysyre og 350AH AGM.
Svært få batterier i dag har propper for etterfylling/inspeksjon av syren.
Hvis man får problemer med ett av flere sammenkoblede batterier, er det ikke så enkelt å sjekke hvilket som begynner å bli dårlig.
Om man vil ligge litt i forkant og teste batteriene (frakoplet enkeltvis), så er det begrenset med test-instrument til denne størrelsen batterier. Gråter
Man får en viss indikasjon med voltmeter, og tradisjonelle analoge utladingstestere tar gjerne kun max 100Ah batterier. Best svar får man nok med elektroniske instrument.
Noen som har tips her?  Hæ
Loggført
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 943



« Svar #1 på: September 30, 2016, 22:24:34 »

Du skal ikke etterfylle syre på AGM såvidt jeg vet.
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Rypesteggen
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 59



« Svar #2 på: Oktober 02, 2016, 23:11:42 »

OS: Spørsmålet var ikke om etterfylling!
Ønsker tips om testinstrument for tilstand på alle typer STORE batterier.
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.193


WW


« Svar #3 på: Oktober 03, 2016, 18:33:43 »

Jeg tror man kommer langt med et godt voltmeter og et tangampermeter.

- For batterier i serie sammenligner man spenningen mellom batterier. Avviket skal ikke være betydelig. Når jeg monterte min batteripakke målte jeg dette litt nøye og største avvik var 0,75%

- For batterier i parallell ville jeg i tillegg ha mål forskjellen i strøm mellom de forskjellige parallellkoblede batteriene. Har du 2 batterier i parallell og belaster disse med 30A så bør hvert enkelt batteri belastes med 15A. Det samme gjelder ved lading. Har man et betydelig avvik her så er batteriene enten av forskjellig tilstand, eller så har man avvikende motstanden i kablene til de to batteriene.

Hvis man lurer på hvor mange Ah som er igjen av kapasitet på batteriene er det egentlig ingen vei utenom en utladdningstest.

- Lad batteriet full opp
- Koble til en kjent last (f.eks 10A) i 10 timer
- Nå har du brukt 100Ah
- La batteriet hvile i 6 timer og sammenlign spenningen med spesifikasjonen for batteriet






* Batterispenning.JPG (55.96 KB, 413x388 - vist 381 ganger.)
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
Rypesteggen
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 59



« Svar #4 på: Oktober 04, 2016, 11:23:49 »

Takker Røilern, for grundig svar.
Forstår at dette kan gjøres manuellt slik du beskriver, og det er nok en god metode.
Sammenligning er OK, men hvis begge er "litt" dårlig...
Man skal ha god greie på batterier om man vet hva som er normal spenningsforskjell før og etter en utladdingstest på batterier av forskjellig type og størrelse.

Trodde der var instrumenter som fikset dette automatisk, a-la: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batteritester-612-V-2000017819/   (Art:151370) Dette er et primitivt instrument for vanlige bilbatterier, mens jeg tenkte på noe mer avansert.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Batteritester-2000035744/   (Art:151365) er et konduktans-instrument, men for mindre batterier. Kapasitet CCA1700: er det relevant begrep for f.eks (350AH) AGM?

Ønsket meg et trylleinstrument som tar seg av hele måleprosessen, med 2 streker under svaret...
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.193


WW


« Svar #5 på: Oktober 04, 2016, 18:15:32 »

Takker Røilern, for grundig svar.
Forstår at dette kan gjøres manuellt slik du beskriver, og det er nok en god metode.
Sammenligning er OK, men hvis begge er "litt" dårlig...
Man skal ha god greie på batterier om man vet hva som er normal spenningsforskjell før og etter en utladdingstest på batterier av forskjellig type og størrelse.

Ønsket meg et trylleinstrument som tar seg av hele måleprosessen, med 2 streker under svaret...


Dessverre finnes det ikke noe trylleinstrument som kan gi et slikt svar. Jeg kjenner ikke de produktene du linker til, men jeg ser av spesifikasjonen at det ene instrumentet er laget for å teste CCA (ColdCrankAmp) Det er kun egnet for testing av startbatterier, og selv der tviler jeg på om det gir noen presis beskrivelse av tilstanden til batteriet.

Mål batteriene individuelt og vi skal hjelpe deg med å tolke resultatene.

Men det er mange signaler som man kan bruke til vurdering av batterienes tilstand:
- Overraskende rask lading
- Ditto rask utladning
- Alder

Hvis du kan sette kryss på alle punktene over så er sjansen stor for at du må kjøpe nye batterier.

Men uansett starter alltid vurderinger med å ha korrekt og komplett spesifikasjon på batteriet fra produsent

Lykke til

 

Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
Rypesteggen
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 59



« Svar #6 på: November 21, 2018, 23:47:06 »

Har gått laaang tid siden temaet "Smart test-instrument for STORE batteri" var på banen.
Ser i forumet her at tema med usikkerhet rundt kvalitet på (aldrende) batteri er stadig fremme.
Merkelig at man i 2018 skal være nødt til å: Separere batteri, og sette på en konstruert last i en gitt tid, for så å vente i times-vis med å lese av restspenning.
Alt dette for å finne ut tilstanden på batteriene i pakken. (I mellomtiden sitter kanskje fruen i mørkret, da dette ofte er mest aktuelt i den mørke årstiden...)
I tillegg bør man ha LITT peiling og pågangsmot...
Er det ingen som har kommet over testinstrumenter som gjør jobben litt mer tidsriktig og på teknologisk/automatisk vis? OK, separere batteriene MÅ gjøres uansett, men....
Står verden stille på dette området?
Kanskje en idè for en gründer?
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.193


WW


« Svar #7 på: November 25, 2018, 16:57:34 »

I 2018 heter teknologien Lithium-Ion og BMS. Da har du kontroll på batteriene dine.

Blysyre batterier er eldgammel teknologi som ikke gir noen god kontroll

Enhver form for parallellkobling av gamle blysyre batterier er utgangspunkt for mulig trøbbel. Er de gamle og kranglete? - bytt!

Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
Rypesteggen
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 59



« Svar #8 på: November 28, 2018, 23:23:49 »

Nja, AGM er vel ikke helt passè?
Nevnte ikke vanlige blysyrebatterier i siste innlegg. Tenkte først og fremst på AGM.
Lithium-Ion er ikke (%-vis) mange som har ennå, og det vil nok ta noen år før det tar av.
Uansett seriekoblede 2V, 6V eller 12V batterier, eller parallellkoblede 12V-batterier, så kan det være greit å vite tilstanden på hvert enkelt batteri.
Det hender jo at ett av flere batterier tar kvelden, selv relativt nye AGM...
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.193


WW


« Svar #9 på: November 29, 2018, 23:18:09 »

Det hender jo at ett av flere batterier tar kvelden, selv relativt nye AGM...

Jeg tror at AGM batterier av høy kvalitet og som er montert 100% korrekt og behandlet pent i liten grad opplever avvik mellom cellene.
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Desember 12, 2018, 08:17:50

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc