Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: 1 [2]  Alle
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Solventilator ? Forskjeller? Monteringsmåte?  (Lest 18015 ganger)
Indremedisiner
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #25 på: April 28, 2016, 16:23:04 »

Solvarventi har vel også et luftfilter mtp pollen osv vet ikke om andre har dette, bare et inspill til dere som bygger selv.
Loggført
Indremedisiner
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: Januar 16, 2017, 21:38:37 »

Jeg har nå fått litt erfaring med bruk av solventilator. Jeg kjøpe den nest største og hytte har ca 70 kvadrat i størrelse. På sommern rimelig bra vær varmer den opp såpass at jeg sparer faktisk litt på fyringen. Det som jeg merker mest med den er egentlig at hytta er så tørr! Dyner og annet snacks som kan suge opp fuktigheten er knusk tørre. Før jul var jeg på hytta og det var minus 12 ute og minus 10 inne, kom opp sent på kvelden og fyrte opp, det tok kanskje halvparten av tiden å få hytte opp til 20 grader pluss enn det har gjort før, dog her det blitt litt bedre ventillasjon ellers. Luften på sommern er alltid god, da ventilatoren sørger for fint trekk. Hadde jeg hatt 40 kvadrat hytte tror jeg hadde kjøpt den samme faktisk pga varmeutbytte da blir større og en faktor men den jeg har kjøpt klarer ikke lage noen merkbar forskjell i november og desember hvertfall, jeg gleder meg til februar for da begynner sola å ta tak igjen mer seriøst, spennende å se effekten da. Den kostet ca 10.000 kr, var litt styr å montere den men med termostat, viftehastighet osv så er jeg egentlig blitt veldig fornøyd. Det jeg er mest fornøyd med er at hytta er tørr og på sommern blir det gjevn og god lufting. Driver å leker med en ide for montering av ventilator mot biodoen avfall, med varm luft inn og har vindvifte fra før(den fungerer suveren, nesten ikke lukt lenger).
Loggført
arctic421
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: Januar 17, 2017, 13:14:28 »

Fine brukererfaringer Indremedisiner. Jeg syns de er dyre så jeg vurderer å bygge selv:

https://www.youtube.com/watch?v=pHk0PX8pbWY

Denne typen er litt bedre enn de som er laget av ølbokser som man åpner endene med boksåpner, lakkerer de svart og lar luften sirkulere igjennom:

https://www.youtube.com/watch?v=PyVPNOUpOVg

Det gjenstår å finne et solcellepanel som kan drive viften. Denne karen bruker en vifte med innebygget solcelle. har ikke sett denne viften i salg i Norge. Tips gjerne hvis noen finner en link:

https://www.youtube.com/watch?v=xpcDrmAhe20
Loggført
Jgytterdal@gmail.com
Senior
Innlogget Innlogget

« Svar #28 på: Januar 19, 2017, 10:04:26 »

Jeg har laget en egen solventilator, som fungerer helt utmerket.
Jeg bygget selve "kammeret" ved hjelp av plexiglassplate kjøpt på Biltema og laget en ramme som ble lakkert svart,samt at det ble montert rør inne i rammen for å øke overflaten for å samle opp mest mulig Varme.
jeg kjører viften med et lite 30w solpanel jeg hadde liggende som er kjøpt på Clas Ohlson.
jeg bestilte en 4,6w 12v vifte på nett som kostet 150,- kr.
Man kan ikke koble viften rett på panelet pga for høy spenning (17-19 v) , så jeg kjøpte en liten billig laderegulator på Clas Ohlson også.
Hele prosjektet kostet ca 1400 kr,-

På en solrik dag på våren målte jeg 68c luft temp selv om det var 5 grader ute!

Opplevelsen er mye tørrere inneklima og raskere oppfyring av hytta!

Loggført

Tristar Mppt60
Victron Multiplus 12/3000/120/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
920ah batteribank (4 x 460ah 6v Fullriver)
Victron Bmv700, Venus GX
A++ kjøleskap , vaffeljern mm..
Amatøren
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #29 på: Januar 19, 2017, 10:33:33 »

Man kan ikke koble viften rett på panelet pga for høy spenning (17-19 v) , så jeg kjøpte en liten billig laderegulator på Clas Ohlson også.

Kan du si noe mer om hva slags laderegulator?
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
Jgytterdal@gmail.com
Senior
Innlogget Innlogget

« Svar #30 på: Januar 19, 2017, 15:45:11 »

Regulatoren var kjøpt på Biltema viste det seg:

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/31635
Loggført

Tristar Mppt60
Victron Multiplus 12/3000/120/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
920ah batteribank (4 x 460ah 6v Fullriver)
Victron Bmv700, Venus GX
A++ kjøleskap , vaffeljern mm..
Knerten
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #31 på: Januar 25, 2017, 00:25:30 »

Vi har montert en Zolas solventilator 100 Plus, og har stort sett gjort de samme erfaringer som Indremedisiner.
Det er lettere å få varmet opp hytta pga av mye mindre fuktighet inne i hytta.
Når vi drar lar vi alle ventilene stå i halvåpen posisjon, slik at luft sirkulasjonen i hytta blir god.
Har målt luft temperaturer på over 50degC og luft fuktighet på 8% på innluften på solrike dager, normalen er rundt 35 i vinterhalvåret med direkte sol.

Har ikke gjort samme erfaring som Indremedisiner at vetilatoren gir bidrag som oppvarmingskilde, men dette var heller ikke poenget med innkjøpet.

Det er ingen termostat i Zolasen,slik at vifta går så lenge det er sol.
Men jeg åpnet den opp såklart og fant en liten spennings regulator for å ta seg av regulering av spenning ifra solpanel til vifte.
Dette var en enkel LM2940, disse får en for et par kroner på eBay,  et billigere alternativ til Biltema regulatoren jgytterdal brukte i sitt prosjekt.

Kan sterkt anbefale solventilator.  Vi merket stor forskjell på inneklimaet.
Solventilatoren er den som er montert midt på veggen.

* IMG_2029.jpeg (3340.29 KB, 4032x3024 - vist 41 ganger.)
Loggført

MSTS45MPPT
4 x Innotech Solar 250W
16kWt Li-Ion 48V
SMA SI 4.4M 48V,REC-SI-BMS
Honda EM5500CSX
Ring hytta varm 12V
Cinderella Gas, gass vannvarmer, El.komfyr m/gasstopp
Resten går på 230V som
Ygnastølen
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #32 på: Januar 25, 2017, 09:41:21 »

Hei

Jeg har tenkt å bygge om et av mine "gamle" 145W solcelle panel til sol ventilator for bruk inn i krypkjeller.
Hva mener og tror dere på forumet om det?
Kan vel bare gi positiv gevinst vel?

/Kurt
Loggført

Victron Blue Solar MPPT 100/50
1020W Sainty GES-6M255 paneler
24V 700Ah AGM Solar (4x12V 350A)
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, støvsuger m.m.
Cami diesel ovn med Sikom styr
etsvends
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #33 på: Januar 25, 2017, 11:54:11 »

145w på en solventilator høres voldsomt ut. Har ingen erfaring enda men har bestilt et 5,5w panel fra dx.com til 90 kr som jeg skal prøve å bygge fra. Så er det jo omdiskutert hvor mye ventilasjon man skal ta i krypkjeller. Passe, ikke for mye??
Loggført
Indremedisiner
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #34 på: Januar 30, 2017, 00:05:46 »

Kan krypkjellern bli for tørr Hæ

Et viktig poeng med solventilator er at en stor test organisasjon i danmark(?) ikke fant noe særlig effekt av dette sammenliknet med ventiler men de sammenliknet epler og granater(og helt merkelige forhold, hytter ved sjøen med store vinduer mot syd eller hva det nå var), det er ingen tvil om at dette er fungerer og er lurt å ha på en hytte. Hos meg er det ingenting som har fukt i seg lenger og sparer mange timer på å få hytta varm sammenliknet med tidligere.
Loggført
Ygnastølen
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #35 på: Januar 30, 2017, 10:44:34 »

Høres bra ut, det var det jeg tenkte. Har jo to av disse "gamle" 145W paneler, kan like gjerne lage et selv og kjøre inn i kjeller Gliser

/Kurt
Loggført

Victron Blue Solar MPPT 100/50
1020W Sainty GES-6M255 paneler
24V 700Ah AGM Solar (4x12V 350A)
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, støvsuger m.m.
Cami diesel ovn med Sikom styr
jallien
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #36 på: Mars 06, 2017, 11:40:57 »

Hei

På den mest solrike veggen på hytta er det kun en bod og en liten gang som er bak veggen. Er det noen som har erfaring med å legge en kanal igjennom et rom, mister en effekt på veien?
Dette vil også bli i den ene enden av hytta, der har vi 2 soverom, har også 2 soverom i motsatt ende, klarer solventilatorene og tørke ut hele hytta. den er ca 90 m2 

Jarle
Loggført
Indremedisiner
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #37 på: Mars 06, 2017, 18:36:21 »

Jeg lar alle dører stå opp uten om inn på dassen om du skjønner.. Men her at jeg lufteventil.

Da tørker alt sammen opp på kort tid. Valg av ventilator er kanskje en smakssak, jeg har Solarventi og er veldig fornøyd. Jeg har dog mindre hytte enn deg men valgte vel SV14 og den han virkelig gjort jobben. Jeg ville sett litt på hvor mye lys du har på den veggen, hvor lenge osv. Det kan fint være at det klarer deg med en mindre ventilator feks SV7 da sammen med lufteventiler i de fleste av rommene så er det nok ikke så mye som skal til.
Min hytte var grusomt dårlig ventilert når jeg kjøpte den så gjorde en innsats og nå er det så tørt at min bror lurer på hva det er som foregår!
Loggført
jallien
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #38 på: Mars 09, 2017, 12:42:07 »

Da blir det nok å gå til innkjøp av en solventilator. Må bare til hytta å ta noen kontrollmål der jeg vil plassere det.  Glad
Loggført
Amatøren
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #39 på: Mars 09, 2017, 13:26:30 »

Nå kjenner jeg ikke til mål på ventilasjonsrøret som sender luten inn, men hvis det er 100 mm så han du jo tre på en isolasjons strømpe beregnet for slikt og så tre de inn i et 200 mm rør hvis du har plass. Da får du 5 cm isolasjon rundt det innerste røret.

Eventuelt isolere det og så kle det inn så har du en firkantet kanal.
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
rolfm
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #40 på: Mai 28, 2017, 00:25:45 »

Lurer litt på oppbygningen av solfangeren. Kan ein risikera at den vinterstid fyller hytta med snø i ein snøstorm?
Eller går det eit langt rør fram og tilbake over heile solfangaren, slik at det evt er bare litt av røyret som blir fullt av snø?
Loggført
etsvends
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #41 på: Mai 29, 2017, 07:43:22 »

Lurer litt på oppbygningen av solfangeren. Kan ein risikera at den vinterstid fyller hytta med snø i ein snøstorm?
Eller går det eit langt rør fram og tilbake over heile solfangaren, slik at det evt er bare litt av røyret som blir fullt av snø?

Er vel ikke så ofte det er snøstorm og sol nok til å drifte vifa. Luftinntaket er uansett i bunn og bør være kledd med insektsnetting mens luften blåses ut av solfangeren oppe. Har man kraftig snøføyk og sol kanskje noe snø kan suges/blåse inn men det tror jeg smelter inne i solfangeren. Den er jo laget for å varme opp luften når sola skinner
Loggført
Sider: 1 [2]  Alle
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Oktober 20, 2017, 06:07:43

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid