Hovedside
Kontakt oss
Logg inn
Registrer nytt medlem
www.ByggeHytte.no
>
Diskusjonsforum
>
Energi & Varme
> Emne:
Batterier - lading og tilstand
Sider:
1
2
[
3
]
Alle
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Batterier - lading og tilstand (Lest 62647 ganger)
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Innlogget
Kjønn:
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.487
WW
Sv: Batterier - lading og tilstand
«
Svar #50 på:
Oktober 27, 2018, 17:03:12 »
Dette kan være mange ting, men som utgangspunkt tror jeg det er riktig å si at det er liten sannsynlighet for at det er noe feil på Multiplus'en.
Mest sannsynlig tror Multiplus'en batteriene er mer ladet enn de faktisk er.
Det kan skyldes innstillingene på Multiplus eller mangel på tilgang til faktisk batterispenning på batteriet. Som en del av denne problemstillingen kan det skyldes kablingen mellom Multiplus og batteriene.
Har du målt spenning ut fra Multiplus og inn på batteriene og sammenlignet?
Alternativtivet er mindre hyggelige - batteriene er i så dårlig stand at det når absorpsjon spenning svært raskt.
Loggført
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
PerMarius
Fersking
Utlogget
Kjønn:
Innlegg: 21
Sv: Batterier - lading og tilstand
«
Svar #51 på:
Oktober 27, 2018, 17:08:25 »
Batteriene "føles" bra ut, men man kan jo ikke være 100 sikker. Bulk fungere svært godt på mppt fra victron. Skal ut og måle om det er noen forskjell på multien til batteri når jeg slukker aggregat senere. Ps har tappet 900 ah uten problem, og brukt den siden i vår uten problem.
Pss har en hytte nabo med samme batteri som har dårlige battri på halve banken (48v ca 10% feil mellom sidene) har samme multiplus bare 48v selfølgelig. Han ladet sist helg å hadde bulk i noen timer.
Loggført
Victron Multiplus 3000/120/12
2x Victron SmartSolar Charger MPPT 100/50
4x 265w Solcellepanel
Marlec Rutland 910-4
Venus GX
BMV-712 Smart
Honda eu20i
2632ah Batteribank
Wallas 40cc
Cinderel
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Innlogget
Kjønn:
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.487
WW
Sv: Batterier - lading og tilstand
«
Svar #52 på:
Oktober 27, 2018, 18:37:25 »
Sitat fra: PerMarius på Oktober 27, 2018, 17:08:25
Bulk fungere svært godt på mppt fra victron. Skal ut og måle om det er noen forskjell på multien til batteri når jeg slukker aggregat senere.
Kan du beskrive anlegget ditt? Har du CCGX, hvordan har enhetene tilgang på korrekt batterispenning? Er ladeinstilling for Multi og MPPT den samme, hvordan har de tilgang til korrekt temp?
Du må måle mens aggeragtet går, det er spenningsstap når Multien lader vi er ute etter
Loggført
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
PerMarius
Fersking
Utlogget
Kjønn:
Innlegg: 21
Sv: Batterier - lading og tilstand
«
Svar #53 på:
Oktober 27, 2018, 18:40:36 »
Har: multiplus 12/3000/120 - 16
Bluesolar 100/50 x2
Venus gx
Bmv 712
Vindmølle med regulator
Vil tru den vise rett spenning. Er det samme på alle enheter.
Loggført
Victron Multiplus 3000/120/12
2x Victron SmartSolar Charger MPPT 100/50
4x 265w Solcellepanel
Marlec Rutland 910-4
Venus GX
BMV-712 Smart
Honda eu20i
2632ah Batteribank
Wallas 40cc
Cinderel
PerMarius
Fersking
Utlogget
Kjønn:
Innlegg: 21
Sv: Batterier - lading og tilstand
«
Svar #54 på:
Oktober 27, 2018, 18:52:07 »
Eg likte ikke spenningstapet som va der. Trur eg skal ordne meg volt sensor kabel. Spenning tap på 0.02V men det burde jo bare være å stille opp volten på multi charger. Men der fungerte ikke.
Loggført
Victron Multiplus 3000/120/12
2x Victron SmartSolar Charger MPPT 100/50
4x 265w Solcellepanel
Marlec Rutland 910-4
Venus GX
BMV-712 Smart
Honda eu20i
2632ah Batteribank
Wallas 40cc
Cinderel
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Innlogget
Kjønn:
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.487
WW
Sv: Batterier - lading og tilstand
«
Svar #55 på:
Oktober 28, 2018, 09:34:19 »
Sitat fra: PerMarius på Oktober 27, 2018, 18:52:07
Eg likte ikke spenningstapet som va der. Trur eg skal ordne meg volt sensor kabel. Spenning tap på 0.02V men det burde jo bare være å stille opp volten på multi charger. Men der fungerte ikke.
Volt sensor kabel er et must
Loggført
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
etsvends
Veteran
Innlogget
Kjønn:
Innlegg: 267
Sv: Batterier - lading og tilstand
«
Svar #56 på:
Oktober 28, 2018, 18:19:12 »
Er dette den kabelen nevnt som TR-charge quick guide monteringsanvisning?
Loggført
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Innlogget
Kjønn:
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.487
WW
Sv: Batterier - lading og tilstand
«
Svar #57 på:
Oktober 28, 2018, 19:54:52 »
Nja - her må du lese den fulle bruksanvisningen:
"Battery voltage sense
In order to compensate for voltage loss due to cable resistance the MultiPlus is
provided with a voltage sense facility so that the battery always receives the correct
charge voltage."
Du bør også montere temperatur sensor
Midlertidig2.jpg
(53.38 KB, 943x701 - vist 446 ganger.)
Loggført
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
etsvends
Veteran
Innlogget
Kjønn:
Innlegg: 267
Sv: Batterier - lading og tilstand
«
Svar #58 på:
Oktober 29, 2018, 11:08:05 »
Sitat fra: Røilern på Oktober 28, 2018, 19:54:52
Nja - her må du lese den fulle bruksanvisningen:
"Battery voltage sense
In order to compensate for voltage loss due to cable resistance the MultiPlus is
provided with a voltage sense facility so that the battery always receives the correct
charge voltage."
Du bør også montere temperatur sensor
For min compact 12/2000 finner jeg ikke full installasjonsmanual, kun hurtigguide
Men ser at kabel som heter V-Sense er nevnt i 12/3000, men står ingen ting om denne i 12/2000 hurtigguide.
Begge har en kabel TR-charge som ekstrautstyr , men finner ikke mer info om denne.
Tempsensor har jeg montert.
Loggført
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
kristianh
Senior
Utlogget
Kjønn:
Innlegg: 132
Sv: Batterier - lading og tilstand
«
Svar #59 på:
Oktober 29, 2018, 12:34:28 »
Opplever det samme med svært kort bulk-fase på MultiPlus. Jeg har fjernet volt sense etter jeg opplevde dette:
Multiplus er koblet med bryter på den positive kabelen fra batteriet. Opplevde at MultiPlus skrudde seg på i inverter-modus med denne bryteren av, og den eneste vegen den da kan hente strøm er via den tynne volt sense-kabelen. Dette var riktignok ifbm en omkabling og det var også en bug i CCGX firmware. Fikk aldri noe svar fra Victron på dette, og har ikke prøvd det på et par år, så kan være verdt å teste igjen om man faktisk kan skru på MultiPlus når positiv kabel er brutt, med volt sense-kabel innkoblet.
https://disqus.com/home/discussion/victronenergyblog/color_control_gx_v170/#comment-2843854013
Loggført
ThomasR
Senior
Utlogget
Kjønn:
Innlegg: 222
Sv: Batterier - lading og tilstand
«
Svar #60 på:
Oktober 30, 2018, 17:13:03 »
Jeg skriver ikke dette for å "skremme", men bare som et tips på noe man bør være obs på og kanskje undersøke med jevne mellomrom:
Da jeg hadde AGM-batterier (2 stk á 305ah) koblet i parallell, så opplevde jeg også at bulkfasen til Multiplus var overraskende kort. Siden batteriene likevel tok til seg godt med strøm også i absorpsjonsfasen, så slo jeg meg til ro med dette..
Da jeg så et par år senere koblet batteriene om til en 24V-konfigurasjon, altså koblet om fra parallell til serie, så viste det seg at det ene batteriet var helt ødelagt. Sannsynligvis fullstendig sulfatert. Da var det for sent å redde det.
Veldig hurtig bulkfase, særlig hvis den plutselig eller gradvis går fortere enn man kan huske tidligere, er et signal om at noe ikke er helt bra. Og hvis man har batterier i parallell, så er det ikke så lett å oppdage om det ene er i ferd med å bli dårlig (kan f. eks skyldes at det ene batteriet systematisk tar til seg noe mindre lading enn det andre).
Så lurt å av og til koble de fra hverandre og topplade de hver for seg.
Jeg aner ikke om det er dette som skjer hos dere, men ville nå iallfall bare nevne den litt dyrkjøpte erfaringen jeg gjorde.
Loggført
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s fra iMiev elbil
OS
Legende
Utlogget
Kjønn:
Innlegg: 1.084
Sv: Batterier - lading og tilstand
«
Svar #61 på:
Oktober 30, 2018, 21:36:27 »
Sitat fra: ThomasR på Oktober 30, 2018, 17:13:03
Jeg skriver ikke dette for å "skremme", men bare som et tips på noe man bør være obs på og kanskje undersøke med jevne mellomrom:
Da jeg hadde AGM-batterier (2 stk á 305ah) koblet i parallell, så opplevde jeg også at bulkfasen til Multiplus var overraskende kort. Siden batteriene likevel tok til seg godt med strøm også i absorpsjonsfasen, så slo jeg meg til ro med dette..
Da jeg så et par år senere koblet batteriene om til en 24V-konfigurasjon, altså koblet om fra parallell til serie, så viste det seg at det ene batteriet var helt ødelagt. Sannsynligvis fullstendig sulfatert. Da var det for sent å redde det.
Veldig hurtig bulkfase, særlig hvis den plutselig eller gradvis går fortere enn man kan huske tidligere, er et signal om at noe ikke er helt bra. Og hvis man har batterier i parallell, så er det ikke så lett å oppdage om det ene er i ferd med å bli dårlig (kan f. eks skyldes at det ene batteriet systematisk tar til seg noe mindre lading enn det andre).
Så lurt å av og til koble de fra hverandre og topplade de hver for seg.
Jeg aner ikke om det er dette som skjer hos dere, men ville nå iallfall bare nevne den litt dyrkjøpte erfaringen jeg gjorde.
Jeg opplevde eksakt det samme med mine Concorde 305Ah. Koblet de om fra 12V til 24V etter noen år. Til batterienes forsvar så skal en aldri koble to ulike batteri i serie. Det betyr en sikker død da det gode batteriet vil overlade det dårlige og motsatt.
Loggført
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Henrikhes
Fersking
Utlogget
Kjønn:
Innlegg: 13
Sv: Batterier - lading og tilstand
«
Svar #62 på:
November 02, 2018, 13:42:28 »
Det første jeg ville gjordt er å koble dem fra hverandre. Så kan du lade hvert og et alene. Deretter kan du teste dem med feks. en lyskaster som står på i x antall tid.
Gjør helt lik prosedyre på alle batteriene . Da vil du etterhvert se om noen skiller seg ut, og ødelegger for de andre.
Det kan godt være alle er generelt utslitt.
Du får dessverre ikke etterfylt væske på noen av dem.
Det kan godt være at 13v vil forandre seg når du splitter opp batteripakka.
Loggført
Sider:
1
2
[
3
]
Alle
Skriv ut
www.ByggeHytte.no
>
Diskusjonsforum
>
Energi & Varme
> Emne:
Batterier - lading og tilstand
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Diskusjonsforum
-----------------------------
=> Generell diskusjon om å bygge nytt og pusse opp hytte
=> Økonomi, jus og byggesøknad
=> Kjøp, Salg, Utleie & Eiendomsinvestering
=> Hytteprodusenter og hyttemodeller
=> Grunnarbeider, mur og betong
=> Trearbeider, Konstruksjoner & Isolering
=> Byggeperioden - Før og Under
=> Byggeperioden - Etter
=> Arkitektur, Planløsning og Fasade
=> Energi & Varme
=> Elektro & Belysning
=> Ventilasjon & Inneklima
=> Bad, Våtrom og Rørlegger
=> Kjøkken & Hvitevarer
=> Interiør, Møbler og Trapp
=> Farge, tapet og maling (Inne)
=> Dør & vindu
=> Gulv
=> Eksteriør, Tak, Ytterkledning og maling (Ute)
=> Garasje, anneks og uthus
=> Hage & Uterom
=> Byggevarer, verktøy, maskiner og annet teknisk utstyr
=> Lyd & Bilde
=> Gamle hytter & Gamle møbler - Restaurering & Vedlikehold
-----------------------------
Medlemmenes prosjekter
-----------------------------
=> Bygge ny hytte
=> Tilbygg & Påbygg
=> Oppgraderinger & Oppussing
=> Garasje, anneks og småhus
=> Hage & Uterom
=> Tekniske løsninger
=> Møbler & Interiør
-----------------------------
Markedsplassen
-----------------------------
=> Til salgs
=> Ønskes kjøpt
=> Gis bort & Byttehandel
=> Tjenester ønskes utført
=> Tjenester tilbys
=> Supertilbud & Kampanjer
-----------------------------
Informasjon & Brukerveiledninger
-----------------------------
=> Informasjon & Forumreglement
=> Brukerveiledning & FAQ
-----------------------------
Tilbakemeldinger & Off-Topic ChitChat
-----------------------------
=> ByggeHytte.no's Humorhjørne
=> Off-Topic ChitChat
Medlemsinformasjon
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
Januar 18, 2021, 07:57:15
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Victron VRM - kan den skru multiplus av og på?
OS
Gass eller dieselvarmer for glykol VBV
fanten
Trenger Anbefaling 4G modem router og antenne
fanten
Cinderella comfort og urinal. Erfaringer?
Knerten
Feil på remote console. Victron VRM
Cornelius
Lithiumbank og vindkraft.
Slyboy
Gjenvinne varme fra aggregat
Røilern
Kjøpt hytte, nybegynner skal oppgradere solcelleanlegget, har div spm? :)
jkirkebo
Lekkasje fra 1/2" kobling bak dusjkabinett
Cornelius
Brønnvann som lukter (E.coli?) renseteknologi?
Cornelius
Liten dieselvarmer for bad/gang
Cornelius
Utendørs 4g/5g antenne med modem
steinis
JaSolar 325W Mono Half Cut All Black
Knatten
Hei!
Røilern
Bygge anneks først
KjellG
Strømaggregat - IT eller TN nett?
ThomasR
Oljeløfter/dagtank for 12VDC drift
Leivestad
Råte i stubbloft og gulv
Sæters
Koble jordkabel i sikringskap
Hyttesol
Champion aggregat
Ygnastølen
Paralellkobling av batterier - Trenger litt hjelp
Ygnastølen
Loncin 3500i - Erfaringer
Jelan1a
BAUMAX BSX50 - Bensindrevet bormaskin
Slyboy
Gassvannvarmer
Nordielanger
Bygging av nytt teknisk rom
KjellG
Vannsystem, hva bør jeg velge?
Røilern
Wallas 4430 remote control
Jgytterdal@gmail.com
12V Kjøleskap med kompressor evt 230V + inverter?
etsvends
Hva trengs for å fjernstarte aggregat gjennom VRM app?
SeSe
Loading...