Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: 1 2 [3]  Alle
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Batterier - lading og tilstand  (Lest 42939 ganger)
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.235


WW


« Svar #50 på: Oktober 27, 2018, 17:03:12 »

Dette kan være mange ting, men som utgangspunkt tror jeg det er riktig å si at det er liten sannsynlighet for at det er noe feil på Multiplus'en.

Mest sannsynlig tror Multiplus'en batteriene er mer ladet enn de faktisk er.
Det kan skyldes innstillingene på Multiplus eller mangel på tilgang til faktisk batterispenning på batteriet. Som en del av denne problemstillingen kan det skyldes kablingen mellom Multiplus og batteriene.

Har du målt spenning ut fra Multiplus og inn på batteriene og sammenlignet?

Alternativtivet er mindre hyggelige -  batteriene er i så dårlig stand at det når absorpsjon spenning svært raskt.




 

Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
PerMarius
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 21



WWW
« Svar #51 på: Oktober 27, 2018, 17:08:25 »

Batteriene "føles" bra ut, men man kan jo ikke være 100 sikker. Bulk fungere svært godt på mppt fra victron. Skal ut og måle om det er noen forskjell på multien til batteri når jeg slukker aggregat senere.  Ps har tappet 900 ah uten problem, og brukt den siden i vår uten problem.

Pss har en hytte nabo med samme batteri som har dårlige battri på halve banken (48v ca 10% feil mellom sidene) har samme multiplus bare 48v selfølgelig. Han ladet sist helg å hadde bulk i noen timer.
Loggført

Victron Multiplus 3000/120/12
2x Victron SmartSolar Charger MPPT 100/50
4x 265w Solcellepanel
Marlec Rutland 910-4
Venus GX
BMV-712 Smart
Honda eu20i
2632ah Batteribank

Wallas 40cc
Cinderel
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.235


WW


« Svar #52 på: Oktober 27, 2018, 18:37:25 »

Bulk fungere svært godt på mppt fra victron. Skal ut og måle om det er noen forskjell på multien til batteri når jeg slukker aggregat senere.

Kan du beskrive anlegget ditt? Har du CCGX, hvordan har enhetene tilgang på korrekt batterispenning? Er ladeinstilling for Multi og MPPT den samme, hvordan har de tilgang til korrekt temp?

Du må måle mens aggeragtet går, det er spenningsstap når Multien lader vi er ute etter
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
PerMarius
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 21



WWW
« Svar #53 på: Oktober 27, 2018, 18:40:36 »

Har: multiplus 12/3000/120 - 16
Bluesolar 100/50 x2
Venus gx
Bmv 712

Vindmølle med regulator

Vil tru den vise rett spenning. Er det samme på alle enheter.
Loggført

Victron Multiplus 3000/120/12
2x Victron SmartSolar Charger MPPT 100/50
4x 265w Solcellepanel
Marlec Rutland 910-4
Venus GX
BMV-712 Smart
Honda eu20i
2632ah Batteribank

Wallas 40cc
Cinderel
PerMarius
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 21



WWW
« Svar #54 på: Oktober 27, 2018, 18:52:07 »

Eg likte ikke spenningstapet som va der. Trur eg skal ordne meg volt sensor kabel. Spenning tap på 0.02V men det burde jo bare være å stille opp volten på multi charger. Men der fungerte ikke.
Loggført

Victron Multiplus 3000/120/12
2x Victron SmartSolar Charger MPPT 100/50
4x 265w Solcellepanel
Marlec Rutland 910-4
Venus GX
BMV-712 Smart
Honda eu20i
2632ah Batteribank

Wallas 40cc
Cinderel
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.235


WW


« Svar #55 på: Oktober 28, 2018, 09:34:19 »

Eg likte ikke spenningstapet som va der. Trur eg skal ordne meg volt sensor kabel. Spenning tap på 0.02V men det burde jo bare være å stille opp volten på multi charger. Men der fungerte ikke.

Volt sensor kabel er et must
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
etsvends
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 183



« Svar #56 på: Oktober 28, 2018, 18:19:12 »

Er dette den kabelen nevnt som TR-charge quick guide monteringsanvisning?
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.235


WW


« Svar #57 på: Oktober 28, 2018, 19:54:52 »

Nja  - her må du lese den fulle bruksanvisningen:

"Battery voltage sense
In order to compensate for voltage loss due to cable resistance the MultiPlus is
provided with a voltage sense facility so that the battery always receives the correct
charge voltage."

Du bør også montere temperatur sensor


* Midlertidig2.jpg (53.38 KB, 943x701 - vist 128 ganger.)
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
etsvends
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 183



« Svar #58 på: Oktober 29, 2018, 11:08:05 »

Nja  - her må du lese den fulle bruksanvisningen:

"Battery voltage sense
In order to compensate for voltage loss due to cable resistance the MultiPlus is
provided with a voltage sense facility so that the battery always receives the correct
charge voltage."

Du bør også montere temperatur sensor

For min compact 12/2000 finner jeg ikke full installasjonsmanual, kun hurtigguide
Men ser at kabel som heter V-Sense er nevnt i 12/3000, men står ingen ting om denne i 12/2000 hurtigguide.
Begge har en kabel TR-charge som ekstrautstyr , men finner ikke mer info om denne.
Tempsensor har jeg montert.
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
kristianh
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 126



« Svar #59 på: Oktober 29, 2018, 12:34:28 »

Opplever det samme med svært kort bulk-fase på MultiPlus. Jeg har fjernet volt sense etter jeg opplevde dette:
Multiplus er koblet med bryter på den positive kabelen fra batteriet. Opplevde at MultiPlus skrudde seg på i inverter-modus med denne bryteren av, og den eneste vegen den da kan hente strøm er via den tynne volt sense-kabelen. Dette var riktignok ifbm en omkabling og det var også en bug i CCGX firmware. Fikk aldri noe svar fra Victron på dette, og har ikke prøvd det på et par år, så kan være verdt å teste igjen om man faktisk kan skru på MultiPlus når positiv kabel er brutt, med volt sense-kabel innkoblet.
https://disqus.com/home/discussion/victronenergyblog/color_control_gx_v170/#comment-2843854013
Loggført
ThomasR
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 108



« Svar #60 på: Oktober 30, 2018, 17:13:03 »

Jeg skriver ikke dette for å "skremme", men bare som et tips på noe man bør være obs på og kanskje undersøke med jevne mellomrom:

Da jeg hadde AGM-batterier (2 stk á 305ah) koblet i parallell, så opplevde jeg også at bulkfasen til Multiplus var overraskende kort. Siden batteriene likevel tok til seg godt med strøm også i absorpsjonsfasen, så slo jeg meg til ro med dette..

Da jeg så et par år senere koblet batteriene om til en 24V-konfigurasjon, altså koblet om fra parallell til serie, så viste det seg at det ene batteriet var helt ødelagt. Sannsynligvis fullstendig sulfatert. Da var det for sent å redde det.

Veldig hurtig bulkfase, særlig hvis den plutselig eller gradvis går fortere enn man kan huske tidligere, er et signal om at noe ikke er helt bra. Og hvis man har batterier i parallell, så er det ikke så lett å oppdage om det ene er i ferd med å bli dårlig (kan f. eks skyldes at det ene batteriet systematisk tar til seg noe mindre lading enn det andre).

Så lurt å av og til koble de fra hverandre og topplade de hver for seg.

Jeg aner ikke om det er dette som skjer hos dere, men ville nå iallfall bare nevne den litt dyrkjøpte erfaringen jeg gjorde.
Loggført

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta (offgrid):
- 3x140Wp solcellepaneler
- Victron Blue Solar MPPT 100/50
- Victron multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium fra elbil
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 1.001



« Svar #61 på: Oktober 30, 2018, 21:36:27 »

Jeg skriver ikke dette for å "skremme", men bare som et tips på noe man bør være obs på og kanskje undersøke med jevne mellomrom:

Da jeg hadde AGM-batterier (2 stk á 305ah) koblet i parallell, så opplevde jeg også at bulkfasen til Multiplus var overraskende kort. Siden batteriene likevel tok til seg godt med strøm også i absorpsjonsfasen, så slo jeg meg til ro med dette..

Da jeg så et par år senere koblet batteriene om til en 24V-konfigurasjon, altså koblet om fra parallell til serie, så viste det seg at det ene batteriet var helt ødelagt. Sannsynligvis fullstendig sulfatert. Da var det for sent å redde det.

Veldig hurtig bulkfase, særlig hvis den plutselig eller gradvis går fortere enn man kan huske tidligere, er et signal om at noe ikke er helt bra. Og hvis man har batterier i parallell, så er det ikke så lett å oppdage om det ene er i ferd med å bli dårlig (kan f. eks skyldes at det ene batteriet systematisk tar til seg noe mindre lading enn det andre).

Så lurt å av og til koble de fra hverandre og topplade de hver for seg.

Jeg aner ikke om det er dette som skjer hos dere, men ville nå iallfall bare nevne den litt dyrkjøpte erfaringen jeg gjorde.
Jeg opplevde eksakt det samme med mine Concorde 305Ah. Koblet de om fra 12V til 24V etter noen år. Til batterienes forsvar så skal en aldri koble to ulike batteri i serie. Det betyr en sikker død da det gode batteriet vil overlade det dårlige og motsatt.
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Henrikhes
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 6



« Svar #62 på: November 02, 2018, 13:42:28 »

Det første jeg ville gjordt er å koble dem fra hverandre. Så kan du lade hvert og et alene. Deretter kan du teste dem med feks. en lyskaster som står på i x antall tid.

Gjør helt lik prosedyre på alle batteriene . Da vil du etterhvert se om noen skiller seg ut, og ødelegger for de andre.

Det kan godt være alle er generelt utslitt.

Du får dessverre ikke etterfylt væske på noen av dem.

 

Det kan godt være at 13v vil forandre seg når du splitter opp batteripakka.
Loggført
Sider: 1 2 [3]  Alle
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Mai 25, 2019, 10:05:26

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Anneks på Slettefjell ved Beitostølen rogers
50 A sikring mellom batteri og regulator går ved høyt forbruk på inverter ivanJensen
Gress på fjellet rogers
Inverter - Batteriforbruk 12v / 230v SvaBirk
A123 Ombygging av 1.3Kwh LiFePO4 moduler Amatøren
Diffusjonsåpen duk - overgang fra tak til vegg? Eggedal
Wallas M40 stopper Fjellgeita
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Vannbåren varme med gasskjele og gasstank Jgytterdal@gmail.com
Victron MultiPlus og Venus: Skru av/på med bryter PerMarius
Dimensjonering av takbjelker carport Are123
Paralellkoble 12v . 8 stykk batteri oddm
Kontinuerlig inverterdtift fanten
Vannbåren varme, hytte uten innlagt strøm (splittet emne) jkirkebo
Røropplegg til gassinstallasjon Slyboy
Victron inverter i IT nett? StefanPal
Kompostbeholder for do avfall (Separett) ivanJensen
Understøtte drager i vegg Eggedal
Victron Color Control GX OS
Auto start Honda EU-serien SvaBirk
Nytt solcelleanlegg Jgytterdal@gmail.com
Filtrere bort sand fra vannbrønn jkirkebo
Nytt solcelleanlegg - beholde AGM-batteriet? jkirkebo
Off-grid laftehytte? etsvends
Tristar MPPT 60 modul til Color Control GX OS
Grundfos scala 2 og frostsikring OS
Forslag til planløsning hytte på fjellet kai.r
Nødvendig med batteribalansering av AGM? Gå for 24 eller 48 volt anlegg? NilsOF
Nissan Leaf 24 KWH batteri for salg jkirkebo
Bra lading om dagen! jkirkebo
Jula trykkpumpe jkirkebo
Overflatebehandling flytebrygge Arild81
Dispensasjon fra Tek 17 for sommerhytte? Eggedal
Sentralvarme på hytte uten srøm Torma
Hvordan få hytta på nett? haskibr
6V 160Ah UPS batterier selges Batterimann
Hvor kan vi få tak i parafin etter fyringsforbudet inntrer. jkirkebo
Krav til solcelleanlegg og aggregat bonamassa
La Nordica vedkomfyr og stålpipe ut veggen. bonamassa
Kjøleskap i kaldt rom under 15° (delt opp tråd) Zappa
Oppvarming og drift av ny hytte. ThomasR
Utlegg flytebrygge Howard
Wallas 40cc lanseringsår Jgytterdal@gmail.com
Venus GX: Hvordan styre rellé nr 2 OS
Konvertere fra 12 V til 48 V batteribank? jkirkebo
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc