Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: 1 [2]  Alle
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 12V Kjøleskap med kompressor evt 230V + inverter?  (Lest 29201 ganger)
StefanPal
Senior
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #25 på: Februar 24, 2021, 20:34:22 »

Ja, en inverter trekker strøm, desto større inverter desto mer tomgangsstrøm.
En 800w Victron inverter som nok trengs trekker ca 7W
(Jeg prøvde med mindre til mitt kjøleskap men start strømmen løste ut den innebygde sikringen)
Loggført

1530W Solcellepaneler (2x255W i serie x 3)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 Batterimonitor
Kipor IG3000 a
HEL
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: Februar 24, 2021, 21:17:53 »

Da er jo ikke et 220 volt A+++ så effektiv som det høres ut som da? 7 watt inverter og 7 watt kjøleskap blir nesten det samme som et 12 volt skap?
Loggført

925 moh - 2x185 W Paneler + Lithium Heat 300 Ah - 3Kw aggregat
Wallas M4000
StefanPal
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: Februar 24, 2021, 21:32:13 »

Ja, energien som går åt er den samme hvis kjøleskapet har samme energiklasse.
Men det er stor skilnad på kompressor kjøleskap og kjøleskap som går på gass/12v.
De uten kompressor trekker mye strøm...
Loggført

1530W Solcellepaneler (2x255W i serie x 3)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 Batterimonitor
Kipor IG3000 a
HEL
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #28 på: Februar 24, 2021, 21:44:25 »

https://www.sunwind.no/product/show/?id=2772&Kjoleskap-Cuisine-110-liter,-12-volt

Jeg tenker på dette.

Liebherr A+++ er jo mye mer energieffektivt ennn Sunwind 12 volt kompressorskapet jeg linket til over.

MEN, invertern trekkker strøm og jeg må ha elektriker.

Deilig å slippe flere håndverkere som aldri har tid men som koster masse.
Loggført

Wallas M4000
Hyttesol
Senior
Innlogget Innlogget

« Svar #29 på: Februar 25, 2021, 16:07:57 »

Jeg trodde jeg svarte i denne tråden, men innlegget mitt var av en eller annen grunn ikke kommet med.

Jeg lurte på om det var Multiplus 12/1200 du hadde sett på, HEL (mener du nevnte den i en annen tråd før du gikk bort fra idéen om å ha kjøleskap, men ser du nå vurderer kjøleskap igjen).
De fleste victron invertere har en sparefunksjon som heter "search mode" hvor den kan settes i en slags standby som ser om det er koblet til laster, og inverteren starter da ikke før den ser en last. Da bruker MP 12/1200 bare 3W. Er andre modeller som bruker mindre.

Siden de fleste kjøleskap har mekanisk termostat, så skal det i teorien fungere veldig bra med search mode, for termostaten kobler kjøleskapet "helt ut" (akkurat som om man drar ut støpselet) uten noe elektronikk som trekker strøm. Inverteren vil da bare gå når kjøleskapet går. Når du ser at kjøleskap er oppgitt til 5W og 7W så er det gjennomsnittlig strømtrekk. Når det går, bruker det kanskje noe slikt som 40-60W et par minutter om gangen, og 0W når kompressoren stopper.

Jeg ser jo problemstillingen med at tomgangsforbruk på inverter kan bli nesten like høyt som for selve kjøleskapet og at det er kjipt. Men husk at hvis du først kjøper inverter, så kan du også drive mange andre ting med den og slippe å skaffe 12V utgave av alt. Du får nok mer glede og fleksibilitet av anlegget slik.
Jeg gikk for mer eller mindre et rent 230V opplegg og bruker det til både lys, PC, TV, bredbånd og annen elektronikk, og har tatt høyde for at tomgangsforbruket på 12W (på min inverter) alltid er der. Jeg synes det 12W trekket er "verdt det" for å alltid ha 230V tilgjengelig, og kunne bruke vanlige apparater
Loggført

6x300W mono, 28x 12V/40Ah + 12x 12V/86Ah AGM (25kWh)
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
230V kjøleskap, gasskomfyr, Qlima gassvannvarmer, 5kW dieselbrenner.
HEL
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #30 på: Februar 25, 2021, 19:36:33 »

Takk for svar Glad

Jeg hadde en samtale med Sunwind i dag som oppklarte en hel del.

Alle som anbefaler Libeherr A+++ og inverter forutsetter at man også ønsker muligheten til å ha 220 volt til andre ting. Da forsvares muligens ekstraforbruket til inverteren, kostnaden til inverteren og elektriker. Men det har ikke jeg behov for.

Mitt behov er litt lys og lading av telefon/pad/pc. Har et 3kw aggregat til topplading av solcellebatteri og oppladbart elektroverktøy. Hytta er TV fri sone og litt av cluet er å gjøre det enkelt.

Sunwind 12 volt skapet gjør susen sammen med 2x185 w Maxpower paneler og et 200 eller 300 Ah Lithium batteri. De foreslo Victron MPPT 100/30 regulator og Victron Bluesmart 30A lader (med Schuko kontakt). Fikk spesifisert alle kabler. Knallgod service.

Min hovedprioritet var å slippe gass 24/7. Føler ikke det trygt.
Andrepri er å ikke ha et system som krever elektriker, det er dyrt og mindre fleksibelt.

(Aggregatet kobles til med kraftig skjøteledning ved behov via Shuko kontakten på laderen)

Den eneste tingen jeg skal  vurdere er om jeg går for 200 eller 300 Ah batteri Glad

Loggført

Wallas M4000
Hyttesol
Senior
Innlogget Innlogget

« Svar #31 på: Februar 25, 2021, 20:32:11 »

Alle som anbefaler Libeherr A+++ og inverter forutsetter at man også ønsker muligheten til å ha 220 volt til andre ting. Da forsvares muligens ekstraforbruket til inverteren, kostnaden til inverteren og elektriker. Men det har ikke jeg behov for.

Ja, det er jo et godt poeng. Man må velge "alt eller ingenting" for at det skal lønne seg.

Tidligere hadde jeg 2x 400W invertere der den ene for det meste bare kjørte kjøleskapet. Da vurderte jeg å se på muligheten for å tjuvkoble kjøleskapet litt slik at termostaten kunne "fjernstyre" inverteren ved å la termostaten fungere som Av/På-knappen til inverteren. På den måten kunne jeg eliminert tomgangsforbruket helt på den ene inverteren.

Men før jeg kom så langt, så røk en av disse inverterene og det ble da til at jeg kjøpte ny større inverter. Men for de som liker å fikle med litt "reodor felgen løsninger" så kan det også være en mulighet.

Angående 200 vs 300Ah, så er det sikkert lurt å kjøpe det største batteriet hvis lommeboken tillater det. Du skal se at så snart du får strøm så frister det å koble på flere ting enn du ser for deg i utgangspunktet. Hos meg startet det også med at "det skal bare være smått", men så har det balt på seg med både flere solcellepanel, større inverter, og nå plutselig idéer om både oppvaskmaskin og aircondition til sommerstid.  Gliser
Loggført

6x300W mono, 28x 12V/40Ah + 12x 12V/86Ah AGM (25kWh)
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
230V kjøleskap, gasskomfyr, Qlima gassvannvarmer, 5kW dieselbrenner.
HEL
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #32 på: Februar 25, 2021, 20:38:30 »

Det blir 300 Ah har jeg funnet ut nå  Kult
Loggført

Wallas M4000
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Utlogget Utlogget

WW

« Svar #33 på: Februar 26, 2021, 08:55:34 »

Faktisk forbruk på kjøleskap er vanskelig å beregne. Det er rett og slett for mange parametre.

Jeg tror det riktigste er å se på årsforbruket. Kjøp det skapet som du har råd til med det laveste årsforbruket.

Hva angår 12V kjøleskap så tenker jeg at disse i utgangspunkt er designet for båt og camping, og ikke er spesielt for å være supereffektive i en "off-grid" setting.

Boken https://www.victronenergy.com/upload/documents/Book-Energy-Unlimited-EN.pdf sier endel om dette - anbefales.

Victrons Easysolar / Easyplus enheter kan jo være en måte å reduserer regningen til elektriker.

Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
haskibr
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #34 på: Februar 26, 2021, 09:25:55 »

Fungerer helt greit det kjøleskapet der. Min erfaring er at midt på sommeren bruker det strøm tilsvarende hva et 200W panel produserer. Jeg har 3*310Wp paneler og drifter det kontinuerlig fra påske til ca oktober (hytte på østlandet).

Om det ikke driftes 24/7 så synes jeg det blir fort kaldt når det startes.
Opplever noe is og må manuelt av-ise ila sommeren. Det er slikt moderne 230V kjøleskap fikser helt av seg selv.
Loggført

3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 4*12V/225At (C20) AGM, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC
HEL
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #35 på: Mars 01, 2021, 21:41:04 »

Er det noe problem med å starte og stoppe 12 volt kjøleskapet hver gang vi er på hytta mtp is/vann som evt renner ut?
Loggført

Wallas M4000
etsvends
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #36 på: Mars 02, 2021, 09:31:26 »

Er det noe problem med å starte og stoppe 12 volt kjøleskapet hver gang vi er på hytta mtp is/vann som evt renner ut?

Min erfaring er at det tar litt tid å bygge opp stor nok mengde is til at dette blir et problem.
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
HEL
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #37 på: Mars 02, 2021, 16:56:38 »

Fint
Og kanskje lurt å ha et sånt plastbrett under i tillegg?
Loggført

Wallas M4000
etsvends
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #38 på: Mars 03, 2021, 08:05:07 »

Fint
Og kanskje lurt å ha et sånt plastbrett under i tillegg?

Alle kjøleskap har et dreneringssytem der kondensvann dreneses ut i en beholder, gjerne bak et sted hvor det blir varmt slik at vannet fordamper. Stort sett er jo dette systemet ganske tørt og beholderen virker stor etter min mening. Jeg har liten tro på at det blir så mye is og kondens at denne renner over når dere forlater hytta etter en uke eller så. Har dere det stående på vil det heller ikke være noe problem.

Eneste gangene jeg har opplevd vann fra kjøleskap er når det ikke har blitt vansket slik at grums tetter dreneringshullet, da renner vann ut av døra, men dette er vel mer aktuelt hjemme.
Loggført

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat
Sider: 1 [2]  Alle
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
April 11, 2021, 05:03:27

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Solfanger HEL
Wallas - lukt av parafin utenom normalen HEL
Dårlig utvalg og kvalitet på DC koblingsmateriell og sikringsmateriell Jgytterdal@gmail.com
Salg av Dropin lifepo4-batterier ivarw
Drypp fra blandeventil fra varmtvanbsbereder. KjellG
Hvor mye solcellelading får dere under dårlige lysforhold? ThomasR
Kraftpakke til salgs: 24v Lithium-batterier, Multiplus 24/3000/70-16, Outback FM Terjev
Nissan Leaf 24 KWH batteri for salg Terjev
Blybatterier vs brukte og nye lithiumbatterier til hyttebruk. Hva er gunstigst? Jgytterdal@gmail.com
Hvordan få koblet oppvaskmaskin til dette opplegget her? Hyttesol
Victron VRM - kan den skru multiplus av og på? Røilern
Utendørs 4g/5g antenne med modem jkirkebo
Søker hjelp til off-grid system med lading av elbil Hyttesol
6kvadrat kabel, antall amp? kjetil_kj
Liten innbyggings oppvaskmaskin med varmtvannstilkobling Røilern
Whale vs Hyttetorget PEX Vannsystem ivarw
Wallas tank EG
Miniovn/bordovn til enkel ovnsteking på strømløs hytte Hyttesol
Grønning som lurer på solcelletips Hyttesol
Hvem avmonterer biologisk toalett? Jutulhaugen
Krav ventilasjon i maskin laft / tømmerhytte/hus Morten-Lavenergisystemer