Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Energi  (Lest 25099 ganger)
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.249


WW


« på: Oktober 17, 2015, 16:20:53 »

Jeg tenkte jeg skulle skrive noen ord om effekt og energi. Jeg opplever at mange strever med dette, og kanskje blir forvirret av at vi i hytteverdenen ser det ut til at den eneste gangbare enheten er “ampere”.

Aller først:

Ampere x Volt = Watt (W) (den vanligste enheten for effekt når vi snakker om strøm).
Amperetimer x Volt = Wattimer (Wh) som er enheten for energi, igjen når vi snakker strøm
En 10 watts lyspære i en time forbruker 10Wh, på et døgn bruker den 240Wh.
En 2000 watts komfyr i 15 minutter bruker 500Wh
300W med solpaneler med sol i 2 timer er 600Wh
100W med solpaneler med sol i 6 timer er også 600Wh
Tid er mao svært viktig når vi forsøker å forstå energi forbruk og produksjon.

Energi kan lagres på flere måter - i vår hytteverden så er disse variantene vanlig:

Batteri:
Et 200At 12V batteri inneholder 2400Wh, av dette er bare 50% tilgjengelig til bruk fordi vanlige AGM eller blysyrebatterier ikke kan “tappes” ned mer uten å forringes.

Diesel:
En liter diesel inneholder 10,1kWh

Bensin:
En liter bensin inneholder 9kWh

Propan:
En kg propan inneholder 12,9kWh

Ved:
En favn bjørkeved (4m x 1m x 60cm) 4256 kWh

Et Tesla batteri på 85Kwh tilsvarer ikke mer enn 9,44 liter bensin.

Av dette følger hvor mye energi som er lagret i fossilt brensel, og hvor lite som er lagret i et batteri. Et 25kWh monster AGMbatteri på 800kg har ikke mer tilgjengelig energi enn  12,5 liter diesel.

Å lage strøm av bensin er enkelt ved hjelp av en generator, men ikke særlig effektivt. En tommelfingerregel er at av 1 liter bensin får man 1 kWh, mao en effektivitet ikke mye over 10%, da blir kw prisen raskt ganske høy.

Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Arh
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 12



« Svar #1 på: Oktober 17, 2015, 19:09:47 »

Takk for info, greit å få info om energi samlet i en tråd. Årsaken til at de fleste foretrekker ampere er vel da det meste oppgis/måles i ampere på batterier, regulatorer og monitorer. Men forbruksutstyr som lyspærer etc oppgir effekt/forbruk i watt.
Loggført
KjellG
Senior
***
Utlogget Utlogget

Innlegg: 134



« Svar #2 på: Oktober 17, 2015, 21:53:09 »

Ampere og Watt går litt om hverandre og en regner litt hit og dit.

Det som imidlertid har endret seg er kapasiteten på batterier. Tidligere snakket en konsekvent om Ah, i dag vel så mye kWh jfr el-bil.

Ah er strengt tatt ikke et mål på energi mens kWh er. Med Ah må en vite (gjette) hvilken spenning batteriet har for å finne energiinnholdet.
Loggført
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 1.010



« Svar #3 på: Oktober 18, 2015, 00:31:30 »

Veldig bra Røilern!
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.249


WW


« Svar #4 på: Oktober 18, 2015, 00:48:39 »

Takker




300W med solpaneler med sol i 2 timer er 1800Wh
100W med solpaneler med sol i 6 timer er også 1800Wh


Hmm, finn 2 feil

Det skal selvfølgelig være 600Wh



Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
stroller
Senior
***
Innlogget Innlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 118



« Svar #5 på: Oktober 19, 2015, 09:26:58 »

Fin oppsummering  Glad
Loggført
dybis
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 124



« Svar #6 på: Oktober 19, 2015, 16:09:05 »

"Et Tesla batteri på 85Kwh tilsvarer ikke mer enn 9,44 liter bensin."

Hvis man skal bruke bensinen til mekansik energi, blir regnestykke anderledes da en bensinmotor er velidg inneffektiv sammenlignet med battier+el motor. Da vil de kanskje være som 30 liter bensin?
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.249


WW


« Svar #7 på: Oktober 19, 2015, 18:44:50 »

Hvis man skal bruke bensinen til mekansik energi, blir regnestykke anderledes da en bensinmotor er velidg inneffektiv sammenlignet med battier+el motor. Da vil de kanskje være som 30 liter bensin?

Det er helt riktig, det utrolige er jo at en stor bil som Tesla Model S kan kjøre nesten 50 mil på en energimengde mindre enn den vi finner i 10 liter bensin.

Den ineffektive bensinbilen har samme ulempe som bensinaggregatet - det er håpløst lite av energien som blir til fremdrift eller i vårt tilfelle - til strøm.




Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
verdenvilbedras
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 11



« Svar #8 på: Oktober 19, 2015, 19:28:27 »

Takk for god voksenopplæring!

Veldig lærerrikt for oss som ikke kan all verden om dette med strøm.
Loggført
KjellG
Senior
***
Utlogget Utlogget

Innlegg: 134



« Svar #9 på: Oktober 19, 2015, 23:16:02 »

Hvordan blir virkningsgraden på Tesla når kullet må graves ut, transporteres og fyres i et varmekraftverk? Kina bygger vel ca et kullkraftverk per uke? Alternativt fyres varmekraftverk med uran som i Frankrike der ca 65% er atomkraft?

Ok, sol og vind kommer, men vi er ikke der enda.
Loggført
Einar_S
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Ski
Innlegg: 68



« Svar #10 på: Oktober 23, 2015, 22:22:53 »

Si ikke det.
Det er faktisk perioder hvor vi (det norske el-nettet) får betalt for ta mot strøm!
Det er ikke bare å skru av en dansk/tysk vindmølle. Når de har overskuddskraft "selger" de det til oss mot at de betaler oss for det! De kan ikke bare dra ut pluggen og tømme det i havet.¨ Og jeg tror ikke mye av vår elkraft kommer fra Kina! I*R tapet blir vel litt høyt?

OK. det skjer ikke ofte, men bare for å belyse at kraftfordeling ikke er bare enkelt. Du kan ikke se om strømmen som kommer ut av stikkontakten din er "grønn" til enhver tid (ennå). Noen ganger er den svart som køl! Når vi får sanntidsstyrt lading av dingsene våre så blir den litt grønnere. Elbilen min er tilkoblet nettet og kan vente med å lade til vindmøllene eller hydrokraft har overtaket på kølkraften. Den bare mangler info om når det gunstigste tidspunktet intreffer, men det kommer. Ikke i dag, men i fremtiden. Pr. i dag har det regnet hønemøkk og morakniver i fjellet, så lyset i pærene er så grønt som det kan bli.

Når vi kan ta mot kraften når den er "på det grønneste" så kan vi påstå vi er genuine grønnsaker.

Forøvrig, bra inlegg Røilern!

(Sa jeg som nettop har kjøpt en "trikk", eller elbil om du vil. Den er nå programmert til å fylle opp i natt for å være klar til en svipptur til hytta. Mer fordi jeg er en dingseelsker enn en grønnskolling.)

Loggført
KjellG
Senior
***
Utlogget Utlogget

Innlegg: 134



« Svar #11 på: Oktober 24, 2015, 23:03:41 »

Nå selges vel ikke el-biler bare i Norge? Kanskje i kull-Kina og atom-Frankrike også?

Ellers, forsiktig med trikkelading om du har hytte i Hvaler. Selv noen minutter med 16A lading kan komme opp i 360kr. Lader du over mnd-skifte kommer du opp i 720kr før du har tatt ut en kWh:

http://m.nettavisen.no/na24/ny-strmpris-kan-gi-skyhye-strmregninger/3423150607.html
Loggført
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 1.010



« Svar #12 på: Oktober 26, 2015, 12:26:09 »

Nå selges vel ikke el-biler bare i Norge? Kanskje i kull-Kina og atom-Frankrike også?
Slipper atomkraftverk ut mye CO2?
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Arne S
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 19



« Svar #13 på: Oktober 26, 2015, 17:34:19 »

Det var god folkeopplysning, takk.
har eit anlegg på 225w, mppt regulator utan display og eit agm batteri på 350 A. Det held rikeleg til lading av støvsuger, mobtlf, batteri plenklipper, elverktøy, lys, dovifte og konas elsykkel om sommaren. Men om vinteren kniper det pga 2 mnd solskygge og mykje gråvær.
Eg kan måle V på batteri og panel og prøver å tolke dette. Detter volten under 10, reiser vi heim eller tenner stearinlys. Det er forkasteleg å lade fra aggregatet. Det blir brukt til vedkløyvaren og sirkelsaga.
Agm-batteri skal være ganske robuste men kan ein på nokon måte vurdere batteriet sin helsetilstand på anna vis enn å måle volten?
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.249


WW


« Svar #14 på: Oktober 26, 2015, 23:27:04 »

Agm-batteri skal være ganske robuste men kan ein på nokon måte vurdere batteriet sin helsetilstand på anna vis enn å måle volten?

Ulempen med AGM er at du ikke kan måle syrevekten, den eneste gangbare måten å følge med på "SOC" (State of Charge) er en avansert batteri overvåker. De er ganske gode til å "telle" forbrukte og tillføre Wh, og holder styr på lade tilstanden. En slik kan være verdt pengene hvis du ønsker å sikre lang levetid på batteriene.

Forøvrig er spenning ned på 10-tallet å anse som helt flatt batteri (for et 12V batteri) og det spiser skikkelig med levetid. De fleste vanlige AGM og blysyre batterier har ikke godt av å tappes mer enn 50%

Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
frank2
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Fana, Bergen
Innlegg: 31



« Svar #15 på: Oktober 27, 2015, 12:21:41 »

Det viktigste med blybatterier er ikke hvor mye du tapper det ned, men hvor lenge det blir stående nedtappet.
Å gå fra et blybatteri nedtappet på en hytte om vinteren er ikke særlig lurt.
Hvis spenningen er under ca. 12,3-12,4V(målt ubelastet, etter en god stund) kan det ikke stå lenge uten å ta skade.
Loggført
Arne S
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 19



« Svar #16 på: Oktober 27, 2015, 21:03:39 »

Eg er ikkje utstyrsfreak, for gammel til det.
Men er det utenkeleg at dersom Amper er volumet på energitanken lagra energi og Volt er trykket?
 Kan ein, med å tenke, slik danne seg et inntrykk av disponibel w, uten fancy instrumenter?
12,7V × 360A = 4572 : 2 = ca 2000w eller 2Kw  til fordele på forbruk over tid. Td 6w lys i 6 kveldstimer pluss, pluss tv, radio osv.

Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Bosted: Oslo
Innlegg: 1.249


WW


« Svar #17 på: Oktober 27, 2015, 22:15:56 »

Men er det utenkeleg at dersom Amper er volumet på energitanken lagra energi og Volt er trykket?
 Kan ein, med å tenke, slik danne seg et inntrykk av disponibel w, uten fancy instrumenter?
12,7V × 360A = 4572 : 2 = ca 2000w eller 2Kw  til fordele på forbruk over tid. Td 6w lys i 6 kveldstimer pluss, pluss tv, radio osv.

Korrekt - det kan man

Hvis du alltid starter en forbruksperiode med fulladet batteri og har ganske god kontroll på forbruket går dette greit.

Det blir en annen utfordring hvis batteriet ikke er fulladet.
Loggført

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E
Arne S
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 19



« Svar #18 på: Oktober 28, 2015, 20:14:06 »

Takk, det begynner å klarne litt i hode på ein amatør Blunker
Da kan eg med å følge med på "trykkfallet" dvs V kunne vurdere kva som er igjen, omtrentlig. Dett V raskt har eg eiit skada batteri, redusert A.
Da bør vel forbruket reduserest når det nærmer seg 11-tallet?
Utvida panelet frå 125w til 225w og forventa høgare ladespenning men det fekk eg ikkje (maks under 20V). Trodde eg hadde kobla feil på panela (+ til +) og diskuterte det med ein elektriker. Han hevda eg ikkje ville få høgare spenning men meir w og a. Enig?
Til slutt, takk for gode og opplysende innlegg. W, V og A vert nok stadig meir opptekne av i framtida, også vi som er amatører Glad
Loggført
OS
Legende
*****
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 1.010



« Svar #19 på: Oktober 28, 2015, 22:27:11 »

Hei Arne,

Ja det stemmer. Du vil ikke få høyere spenning med større panel hvis panelet er beregnet på samme batterispenning. Spenningen kan variere litt mellom paneltyper men det har ikke noe med effekten å gjøre. Du vil få høyere strøm (A) med høyere effekt.

Når det gjelder batterispenning gjengir jeg en tabell jeg har hatt stor hjelp av. Det står den gjelder for våte batterier men tabellen stemmer bra med alle blybatterier.



* volt.JPG (81.28 KB, 695x397 - vist 319 ganger.)
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Arne S
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 19



« Svar #20 på: Oktober 30, 2015, 18:38:39 »

Tusen takk for god hjelp. Glad
Loggført
KjellG
Senior
***
Utlogget Utlogget

Innlegg: 134



« Svar #21 på: Oktober 30, 2015, 22:44:43 »

Du bør trolig også korrigere for temperatur:

"Bly-syrebatterier skal ha 14,4 volt ved 20 grader Celsius. - 0,02 volt pr grad. Temperaturkorrigerte ladereleer gir da: 14,2 V ved 30+, 14,4 V ved 20+, 14,8 V ved 0, og 15,4 V ved -30"
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
September 15, 2019, 23:17:02

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Beregning av kabeltykkelse Tstens
Bolte bjelke til terrasse på Jackon rsb Tstens
Tilbygg, fuktsperre/isolasjon mellom nytt og gammelt bygg Ygnastølen
Seriekoble batterier (24V, 48V, etc): hvordan brukes det med 12V-utstyr? Amatøren
Sammenheng mellom maksimal effekt og batteristørrelse ThomasR
AGM SOLAR batterier fra Sparelys - Floatspenning Arctic1827
Stålpipe gjennom torvtak. torn
"Low battery" på Multiplus 48/5000 ThomasR
Turisthytte må fjerne vindmølle Jgytterdal@gmail.com
Ubehandet kledning og jernvitriol Jgytterdal@gmail.com
4g-modem/router: Ønsker tips ThomasR
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Forbruk fra paneler ved Float? ThomasR
Hvordan utnytte Color Control GX uten nett? kristianh
Litiumbatterier i kulda ThomasR
Endelig, Victron! ThomasR
48V batteribank tom? rox
Styring av strøm med gsm remote Skillenes
Montere solcellepaneler tett på vegg. jkirkebo
Lage hull i 8" tømmer Jutulhaugen
Batterilading og temperatur kompensasjon Amatøren
Lading stopper på 93%; forklaring? johnlovas
Utvide solcelleanlegget ThomasR
Laminat eller vinylklikk i gammel hytte jkirkebo
BMS (Batteriovervåking) - Litium batterier jkirkebo
The Best Camping Gear & Camping product of-2019!! Froad1989
Vaskemaskin? kristianh
Erfaring med Shurflow vannpumper ivarw
Dimensjonere brønn/vannverk for fem hytter Håvard
Krav til takhøyde i soverom og bad steinis
Dimensjonering av 12V anlegg for weekenbruk haskibr
Batteri BMv 700 å colorkontroll gx etsvends
Victron Multiplus- har mistet sømløs overgang fra 230v lading til inverterdrift Phatbass
Gjenbruk av lagret elbilbatteri jkirkebo
Marathon m12v105ft Tottoa
Drive hytta med Nissan Leaf batteripakke. Amatøren
AGM eller Lithium batteribank Skillenes
Ny AGM batteripakke Skillenes
Venus GX: Hvordan styre rellé nr 2 OS
Hyundai vs Honda bensinaggregater etsvends
Hva trengs for å fjernstarte aggregat gjennom VRM app? Røilern
Hvor lang tid før 12cm betong tåler belastning? Amatøren
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc