Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: 1 [2]  Alle
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Webcamera på hytta (over mobilnett)  (Lest 26584 ganger)
OS
Legende
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #25 på: Oktober 31, 2015, 13:34:10 »

Det er ikke vanlig at slike ruterer kan nås fra utsiden. De kan heller ikke pinges. Huawei ruteren jeg linket til ovenfra kan heller ikke nås utenfra. Ikke Telenor sin heller. Den eneste ruteren jeg kjenner til som kan nås fra utsiden er de gamle ICE-ruterne.

Når det er sagt kan du nå utstyr som er på innsiden av ruteren vha. portforwarding. Det er jo det som er poenget.
Loggført
Amatøren
Senior
Innlogget Innlogget

« Svar #26 på: November 01, 2015, 12:55:33 »

Alle routere tror jeg nok kan nås fra utsiden bare man kan følgende:

• Få tak i "public IP" til routeren
  • Vite hvordan man setter opp "port forwarding" på routeren

Her kommer en liten guide for å få tak i "utvendig"/public IP.

Det kreves at man har en liten datamaskin på hytten som har kontakt med Internet. Det kan være Raspberry Pi, Orange PI, Banana PI, PC, .......  Den må kjøre Linux hvis dette eksempelet skal kunne brukes rett frem. Hvis ikke må lokalt script endres (men ikke av meg).

På ekstern WEB side må det være et PHP script (de finnes noen allerede, men de kommer og går). Kanskje Bygge Hytte kunne ha det PHP scriptet i en katalog?

PHP scriptet remote_ip.php som er på ekstern server:

Sitat
<?php
$ip=$_SERVER['REMOTE_ADDR'];
echo "$ip";
?>

Så har man et script på lokal datamaskin (send_ip.sh) - Ned strippet versjon av mitt script som lager html fil som lastes ut:

Sitat
#!/bin/bash

#######################################################################################################################
#
# Setting parameters
#
#######################################################################################################################

DIR_config=`dirname $0`

# WEB site where PHP script is stored
PHP_server="http://WEB_side_med_PHP"

# FTP user on extern host
REM_ftp_user="FTP_bruker_på_ekstern_host"

# FTP host
REM_ftp_site="FTP_hosten_man_bruker"

# FTP passord
REM_ftp_pwd="Passord"

# Directory to upload IP file
REM_ftp_web="Katalog_for_IP_fil"

#
# Script work
#

#
# Check (and reduse) for log file
#
######################################################################################################################

if [ -f ${DIR_config}/send_ip.log ]; then
  tail -200 ${DIR_config}/send_ip.log > ${DIR_config}/send_ip.tmp
  /bin/mv ${DIR_config}/send_ip.tmp ${DIR_config}/send_ip.log
else
  /bin/touch ${DIR_config}/send_ip.log
fi

#
# Read old IP from file
#

if [ -f ${DIR_config}/old_ip.txt ]; then
  IP_old=`/bin/cat ${DIR_config}/old_ip.txt`
else
  /bin/touch ${DIR_config}/old_ip.txt
  IP_old=XXX.XXX.XXX.XXX
fi

#
# Get IP from provider
#

IP_addr=`/usr/bin/wget -qO- ${PHP_server}/remote_ip.php`

#
# Update old file and transfer IP file to remote ftp site
#
# If not possible to upload the file with IP then change the lftp work to send the file as an email  
#

if [ ! "${IP_addr}" == "${IP_old}" ]; then
  # Update IP logging
  echo "${IP_addr}">${DIR_config}/old_ip.txt
  echo "`date +"%Y.%m.%d %H:%M:%S"` : Public IP changed" >> ${DIR_config}/send_ip.log

# Tranfer new update

/usr/bin/lftp -p 21 -u ${REM_ftp_user},${REM_ftp_pwd} -e "set ftp:ssl-allow no;
cd ${REM_ftp_web};
mput ${DIR_config}/old_ip.txt .;
quit" ${REM_ftp_site}

fi

Dette lokale scriptet må kjøres regelmessig ved cron jobb. Hvor ofte får man velge selv, men jeg ville satt minst 4 ganger om dagen for god tilgjengelighet. Kollegaen min kjører det hver time. Det er minimalt med datatrafikk for sjekk IP.

Hvis man ikke har tilgang til server med FTP så kan scriptet gjøres om til å sende epost.

Dette har jeg fått til på både min ADSL router og på en 4G router for en kollega.
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
OS
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: November 01, 2015, 13:24:08 »

Amatøren: Tror vi snakker om hverandre her. Jeg mener webgrensesnittet på ruteren. Altså det grensesnittet du konfigurerer ruteren i. Det kan som oftest bare nås fra innsiden.

Selvfølgelig kan du nå utstyr som er koblet til ruteren (webcam osv.) Det er jo det som er hele poenget med en ruter.
Loggført
Amatøren
Senior
Innlogget Innlogget

« Svar #28 på: November 01, 2015, 15:25:39 »

OK. Ser den nå.

Vel. Da har andre en guide hvis de vil ha system som informerer om IP bytte når man ikke er på hytten....... og ikke har DNS abonnement..............
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
Einar_S
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #29 på: November 05, 2015, 00:07:02 »

@amatøren

Det kan være nyttig å til enhver tid vite IP uten DNS også. Det holder også liv i ruteren ved å lage litt trafikk. Etter at jeg fikk stoppet NTP som jo er utrolig masete! Jeg kjøpte en klokkemodul til Pi som funker etter at jeg fikk fikset et kaldloddet batteri. Ikke imponerende byggekvalitet på disse kinagreiene.

Nå har jeg et oppsett hvor jeg har alt her hjemme og kan teste. Så kloner jeg kortet, putter det i en annen Pi og setter det opp på hytta. Det er ikke så gæli når jeg kommer t/r hytta på en lading.  Da får jeg sjekket andre ting samtidig.  Osteaktig

Loggført
OS
Legende
Utlogget Utlogget

« Svar #30 på: November 05, 2015, 07:25:45 »

Alle ruterene jeg har (hatt) på hytta har innebygget dynamisk DNS klient så som oftest trenger en ikke noe spesiell hardware/software for dette.
Loggført
Jgytterdal@gmail.com
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #31 på: November 10, 2015, 17:30:31 »

Hva med å kjøpe et Dlink web camera som  er koblet til Mydlink?
Jeg kjøpte et slik og er svært fornøyd med dette. kan akkseseres via en app på telefon og pc.
Krever kun at du har internett tilgang på hytta Feks Ice.
Denne løsningen trenger ikke fast ip.

Loggført
Einar_S
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #32 på: Juni 06, 2017, 22:00:05 »

Da har jeg fått nytt abonnement og ny ruter på hytta. Og det virker!
Det er Telia med en slik Huhei ruter som det er bilde av i tidligere post her.
Etter litt om&men så kan jeg nå koble til når jeg bare vet IP adressen.
Og den oppdaterer RaspberryPI som står på hytta i en "skjult" URL i mitt webhotell.
Så det blir en slags DIY-DNS. ;-)
Men jeg får litt fnatt av å sjekke auth.log! Det er bra jeg har et godt passord! Det tar ikke mange timene før hackespettene melder seg.

Så nå er neste steg å sette opp en Homeseer installasjon så kan hytta fortelle meg hvordan den har det.

Loggført
Sæters
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #33 på: Juni 08, 2017, 09:54:37 »

For de som ikke vil eller kan gå veien om web-baserte kameraer via PC, kan jeg anbefale et viltkamera. Jeg har et slikt og sender en sms når jeg vil ha status. Kameraet er plassert slik at det dekker hele tunet med hytter, solcellepanel og flaggstang.

Slik får jeg oversikt over vind (vimpel på flaggstang), temperatur (innebygget måler i kameraet) snødybde på tunet og takene og været. Kameraet kan registrere bevegelse og sende bilder når dette oppdages, men denne funksjonen har jeg tatt bort, det gir bare bilder når jeg ber om det.

Eneste problemet med et slikt kamera, er begrensningen i batteriene. Jeg bruker litium AA batterier, som bør skiftes minst 2 ganger i løpet av en vinter (hvis kameraet står utendørs i sterk kulde), men det kan også kobles til ekstern strømkilde med større batterier.

Vi er kjempefornøyde med denne løsningen. Antennen er mye kraftigere enn den på mobiltelefonen, så den vil kunne sende bilder der det også er noe dårlig dekning. Vi bruker kontantkort inkl. fri familie, dermed koster løsningen kun hva batteriutgiftene er i løpet av året.

https://www.skittfiske.no/brunst/191325/scoutguard-mms-880-mk-14mp-hd-viltkamera-med-mms-hd-video?gclid=Cj0KEQjw6-PJBRCO_br1qoOB4LABEiQAEkqcVW7MqY54RJOiDFbmQydqLykY2K06uQDxx_6CMf245FcaAlPI8P8HAQ
Loggført
Bidda
Legende
Utlogget Utlogget

Vannmann som elsker prosjekter!

« Svar #34 på: Juni 15, 2017, 07:16:15 »

sæters:
kan du lage en egen tråd med noen bilder fra denne løsningen så vi ser hva slags kvalitet det blir?
Loggført

Sæters
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #35 på: Juni 15, 2017, 21:46:44 »

Dessverre  Gliser det kan jeg ikke. Jeg overvåker ikke trafikken på hytta, det blir bare tatt bilde når jeg ber om det, men om jeg nå viser bilder fra tunet mitt så vil noen kunne kjenne igjen hytta og dermed også kunne forstå hvor jeg har plassert kameraet. Det er ikke ønskelig, da noen bare må ødelegge.

Jeg tror ikke jeg har fineste oppløsning slik jeg har konfigurert kameraet nå, men omgivelsene kommer bra frem. Det hadde nok ikke gitt skarpe nok bilder til å kunne brukes som passbilder, men for oss holder det at vi ser nedbør/snømengde, vind, at alt ser ok ut og vi får også temperatur, som kommer frem i underkant bilde. Veldig bra oversikt m.a.o. Vi ser også om gresset på taket har tørre flekker og trenger ekstra stell.  Osteaktig

Nå er det jo 12 Megapixler kamera, så det bør antagelig kunne gi enda skarpere bilder enn hva jeg får. Video kan det ta også, men det tror jeg ikke den sender.

Jeg har antagelig 0 tommeltotter når det gjelder praktiske ting, men er forsynt med en god del av de når det kommer til data. Til tross for det klarte jeg uten mye rot å sette opp kameraet til å sende bilder. Antagelig er funksjonene for dette blitt enklere, for det haglet med advarsler på forhånd, om hvor vanskelig det var med innstillinger.

Tror jeg uten videre kan anbefale den jeg har, den gir meg det jeg trenger i fullt monn. Jeg er oppriktig lei meg for at jeg ikke kan vise hvor fine bilder det tar, men det vil som sagt kunne utsette kameraet for unødig herverk, da det står utendørs.

Loggført
Sider: 1 [2]  Alle
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Juni 25, 2017, 18:25:12

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Multiplus 12v eller 24v? etsvends
Forbud mot fossilt brensel fra 2020 Sæters
Tristar MPPT 60 modul til Color Control GX anmo
Biolite, noen som har hørt om noe liknende i større skala? Tottoa
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Justere gassvannvarmer OS
Rette opp skjev hytte Sæters
Spørsmål om Multiplus Røilern
Webcamera på hytta (over mobilnett) Sæters