Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Drivstoff til Wallas  (Lest 13172 ganger)
Dr_Knekk
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Oktober 21, 2014, 13:31:34 »

Hva slags drivstoff benytter dere på wallas? I følge beskrivelsen så går den på fyringsolje, parafin og diesel. Det er ikke anbefalt å kjøpe parafin fra tank på bensinstasjoner da denne er uren, og det medfører mer soting etc. Er det fritidsparafin som er best egnet? Hvor kjøper man det? 145kr for 5 liter er litt i overkant.

-Bjørn
Loggført
Tommy
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Oktober 21, 2014, 15:47:55 »

Jeg har brukt vanlig parfin i tre år uten ett eneste fuskeslag, hadde den oppe i sommer for rens men det var unødvendig. Jeg fyller opp 200 liters fat å tar med på hytta om høsten etter at parfinbilen har vært hjemme å fylt det opp. Kjempefin ovn synes jeg😄
Loggført
torn
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Oktober 21, 2014, 16:53:22 »

Har kjørt på parafin fra pumpa i fem år uten problemer. Blander litt west-frost i 175 literstanken.
Loggført
Stardustsilver
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Oktober 21, 2014, 18:37:16 »

Vanlig parafin fra pumpa på bensinstasjonen. 12,30- pr liter. Blander også litt west -frost på tanken.  Brenner rent og fint.
Loggført

Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com
erstokke
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Oktober 21, 2014, 21:50:59 »

Jeg bruker vanlig parafin på min.
Loggført
Dr_Knekk
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Oktober 27, 2014, 21:12:53 »

Takk for tilbakemeldinger. Parafin ble innkjøpt før helga, Håkensen Maskin på Skedsmokorset har på pumpe. Hadde bare Wallasen blitt levert som lovet...  Sint
Kanskje neste helg  Glad
Loggført
hrac
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: April 22, 2016, 18:03:54 »

Ser her at jeg er passe idiot for å ha kjøpt rensa parafin denne sesongen til å ha i wallasen min. Fikk anbefalt det av verksted og de jeg kjøpte den av. Ca 750kr for 20L.
Loggført
jkirkebo
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: April 22, 2016, 20:57:54 »

Ser her at jeg er passe idiot for å ha kjøpt rensa parafin denne sesongen til å ha i wallasen min. Fikk anbefalt det av verksted og de jeg kjøpte den av. Ca 750kr for 20L.

Ja, det er neppe noe poeng. Jeg har kjørt på pumpeparafin på min i de 4-5 årene vi har hatt den. Aldri et feilslag, har aldri gjort noe med den heller. Bruker den dog kun til forvarming av hytta, sjelden mens vi er der.
Loggført
hrac
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: April 25, 2016, 06:06:02 »

Ja det er nettopp det som gjør meg litt usikker, har brukt den hver natt i en måned nå, og sånn sett tenker jeg det er best med et luktfritt produkt. Men å betale for rådyr rensa parafin blir jo nesten dyrere enn strøm!
Loggført
Stardustsilver
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: April 25, 2016, 12:48:26 »

Ja det er nettopp det som gjør meg litt usikker, har brukt den hver natt i en måned nå, og sånn sett tenker jeg det er best med et luktfritt produkt. Men å betale for rådyr rensa parafin blir jo nesten dyrere enn strøm!

Wallas lukter ikke hvis den er montert riktig. Henter luft utenfra, og lukket forbrenning med avgass ut gjennom pipe eller vegg.
Loggført

Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com
OS
Legende
Innlogget Innlogget

« Svar #10 på: April 25, 2016, 14:00:21 »

Wallas lukter ikke hvis den er montert riktig. Henter luft utenfra, og lukket forbrenning med avgass ut gjennom pipe eller vegg.
Enig. Min lukter litt under oppstart men ikke drivstoff. Her er forklaringen fra Sunwind:
Sitat
Ved oppstart vil det kunne komme litt odør da se-glasset på toppen av ovnen ikke tetter skikkelig før ovnen blir varm, dette gir seg etter hvert.
Loggført

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap
Jgytterdal@gmail.com
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: April 25, 2016, 14:03:02 »

Har akk hatt min Wallas på service hos Sundwind, og benyttet anledningen til å snakke med en de erfarne service folka.
Han sa at det var flere som justerte ovnen på diesel etterhvert.
Pga bedre tilgjengelighet,pris etc..

Han fortalte at justeringen består i litt mere luftmengde (høyere vifte ) ift memgde drivstoff.

Ulempen er noe hyppigere service intervall.

Jeg vurderer å gjøre dette , ved neste korsvei, pga usikkerhet rundt parafin i framtiden
Loggført

Tristar Mppt60
Victron Multiplus 24/3000/70/16
Dometic Tec29
3 x 260w IBC polysol
460ah batteribank 24V (4 x 460ah 6v Fullriver)
Victron Bmv700, Venus GX
Wallas 40CC
A++ kjøleskap , vaffeljern
jallien
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Mars 06, 2018, 18:30:26 »

Er det noen som har erfaring med å bruke Jet A1?
Loggført
Sæters
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Mars 06, 2018, 19:05:04 »

Jeg pleier å fylle noen 20 liters kanner for å ta med på hytta til bruk på Wallasen, hver gang jeg fyller Jet A1 på privatjetflyet mitt, fungerer som fjell.

Neida, bare kødder selvsagt.... Gliser  Jet A1 er vel en ekstra ren parafintype, så skulle vel anta at det var bra. Hører om bruk av dette på bærbare ovner og det skal gå veldig fint.
Loggført
Røilern
"Teknofreak"
Global Moderator
Legende
Utlogget Utlogget

WW

« Svar #14 på: Mars 06, 2018, 20:23:26 »

Jeg vurderer å gjøre dette , ved neste korsvei, pga usikkerhet rundt parafin i framtiden

Jeg har brukt diesel i årevis på min Cami - mye mer praktisk drivstoff enn parafin - anbefales
Loggført

Morningstar Tristar 60 MPPT
830W + 1800  paneler
12x2V 1100Ah Getek
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda EM5500CXS
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
September 26, 2018, 01:48:52

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid