Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Erfaring med Panorana 5 fra Ranahytta  (Lest 31127 ganger)
adatzen
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: Desember 31, 2013, 02:40:13 »

Lurte  på om noen her inne har bygget panorana 5 fra ranahytta?

Var intr.i å høre om erfaringer dere opplevde under byggingen,ting som kan være lurt å tenke på o.l.  Blunker
Loggført
ToveC
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Januar 12, 2014, 11:48:26 »

Sjekket på nett - veldig fin hytte dere tenker på!  Glad Vi bygger ikke denne - men fra Solhytten (som du vet fra en annen tråd) - det vi gjorde var å spørre Solhytten om det var noen modeller satt opp i nærheten - som vi kunne dra å se på. Blir noe annet å se et ferdig bygg framfor plantegninger. Vi var heldig - et hyttefelt en times kjøretur unna der vi bor - var en nøkkelferdig hytte satt opp - og ett råbygg. Vi fikk mange ideer da - både på str på rom (blant annet var bad planlagt til 5 m2 - og soverom rundt det samme 5-6m2). Det ble veldig små rom altså - hvertfall for oss. En familie på 4. Ser av tegninger på panorana 5 at det er tilsvarende på bad og soverom hos dere også...det kan være lurt å tenke over. Vi flyttet litt rundt på rom - og utvidet hytten osv.osv. Det var takket være vår runde i "felten" at vi får en godt planlagt hytte - med fine romstr. Uvurderlig å snakke med noen som har vært gjennom prosessen før også...kanskje Ranahytten har noen tips til dere?  Blunker Lykke til!

Mvh
ToveC
www.hyttogpine.net
Loggført
adatzen
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Januar 12, 2014, 22:39:12 »

Tusen takk for svar Osteaktig setter stor pris på det!
Følger forresten med på bloggen deres nå Glad kjekt med januarsalg Blunker
Hvor store er ca soverommene deres,og badet? skal høre med Rana hytta om de ser en bedre løsning på rommene. Tenker at soverommene trenger jo ikke å være så store,men samtidig bør det jo være plass til et klesskap. Men ønsker egentlig et større bad....kvier meg litt for å spørre rana hytta....synes jeg har vært så vinglete Blunker

hvordan har dere gjort det med strømmen? var det elektrikeren som foreslo hvor det ville være lurt å ha de forskjellige uttakene ol.?

har dere beregnet mange uttak for strøm i hytta?

mvh ada
Loggført
adatzen
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Januar 12, 2014, 22:51:10 »

Sjekket på nett - veldig fin hytte dere tenker på!  Glad Vi bygger ikke denne - men fra Solhytten (som du vet fra en annen tråd) - det vi gjorde var å spørre Solhytten om det var noen modeller satt opp i nærheten - som vi kunne dra å se på. Blir noe annet å se et ferdig bygg framfor plantegninger. Vi var heldig - et hyttefelt en times kjøretur unna der vi bor - var en nøkkelferdig hytte satt opp - og ett råbygg. Vi fikk mange ideer da - både på str på rom (blant annet var bad planlagt til 5 m2 - og soverom rundt det samme 5-6m2). Det ble veldig små rom altså - hvertfall for oss. En familie på 4. Ser av tegninger på panorana 5 at det er tilsvarende på bad og soverom hos dere også...det kan være lurt å tenke over. Vi flyttet litt rundt på rom - og utvidet hytten osv.osv. Det var takket være vår runde i "felten" at vi får en godt planlagt hytte - med fine romstr. Uvurderlig å snakke med noen som har vært gjennom prosessen før også...kanskje Ranahytten har noen tips til dere?  Blunker Lykke til!

Mvh
ToveC
www.hyttogpine.net
  Ser på bloggen deres hvor store rommene deres er Glad
Loggført
ToveC
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Januar 13, 2014, 11:40:15 »

Vi valgte å fordele areal (etter vi hadde bestemt str på stue/kjøkkenområde) til rådighet på bad og 3 soverom - så de ble ca. jevnstore (1 litt mindre). Da landet vi på 7,8 m2 - og det blir passende for oss. Dobbeltseng og to rom med familiekøye -samt plass til kommode/skap. Se hyttetegninger fra bloggen her: http://hyttogpine.net/index.php/hyttebygging/entry/hyttetegninger

Bare mas videre på Ranahytta du - det er din hytte...så det må de regne med.  Gliser Antar de er vant med vinglete kunder...hehe! Mange valg som skal taes...

Når det gjelder strømuttak er det gubben som samarbeider med elektriker - og det er bestemte krav til hvor mange du skal ha på soverom, TV-krok, kjøkken, spsiestue osv...har jeg fått med meg i TEK-10. 6 uttak ved TV og slikt...så det blir MAAAAANGE uttak ja...aner ikke totalen... Blunker
Loggført
Dugnadsmyra
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #5 på: Januar 20, 2014, 18:54:56 »

For å pirke litt, det er NEK-10 som setter krav til antall stikk-kontakter, ikke TEK-10. Glad

Minimum 6 stikk ved TV, er riktig. I stue er kravet 1 dobbel-stikk per 4 m2, soverom 1 dobbel-stikk per 6 m2. Er lurt å huske på kjøkkenbenken også, her skal det være minimum 2 meter mellom hver dobbel-stikk. Forøvrig er det samme krav når det gjelder NEK-10 i hytte som hus.
Loggført
ToveC
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Januar 20, 2014, 20:26:48 »

Hehe, ja pirkere finner man overalt  Gliser - som du så er det gubben som samarbeider med elektriker - og jeg HADDE fått med meg rett antall stikkontakter så du?? Noe som var poenget her! NEK-TEK-tomato-tomato - tipper esensen i innlegget var til hjelp jeg! Ikke sant, adatzen?  Blunker
Loggført
adatzen
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Januar 22, 2014, 22:30:36 »

Hehe, ja pirkere finner man overalt  Gliser - som du så er det gubben som samarbeider med elektriker - og jeg HADDE fått med meg rett antall stikkontakter så du?? Noe som var poenget her! NEK-TEK-tomato-tomato - tipper esensen i innlegget var til hjelp jeg! Ikke sant, adatzen?  Blunker

Glad  det var til hjelp Glad   men spurte liksom elektrikeren om han kom til å foreslå hvor det ville være lurt å ha kontakter o.l.
Fikk litt hetta da han sa at det måtte jeg prøve å tenke ut! er i tvil om æ skal gå for spotter i taket,hvor skal de isåfal plasseres for å få et pent lys,blir det altfor dyrt,hvor mange skal det være.....hvor skal vi ha tv...you name it! Fryktelig mye å tenke på!!

Så på bloggen deres Tove,å det så jo veldig fint ut med spotter på hemsen Glad  usj...gruer meg litt til å holde på oppå dær....men blir nok bra Glad
Loggført
Heffalompen
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Januar 23, 2014, 09:39:28 »

Tove: ser at dere har spotter i yttertaket på hemsen, hvordan fikset dere dette, når vi bygget hytte for 2 år siden fikk vi ikke lov å ha spotter i yttertaket.
Har dere fort ned taket?
Loggført
ToveC
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Januar 25, 2014, 10:17:56 »

Vi har foret ned taket ja - regnet litt på det ifht takhøyde - men fant ut 1,70 takhøyde blir greit. Barnas plass uansett. Fint med spotter (LED selvsagt) - slipper å ha noe hengende som du går deg borti...siden det er skrått og lavt...hehe!  Rekker tunge Mange valg som skal taes ja, enig i det - du har ingen du kan diskutere litt med? Hvor er det lurt å ha TV, hvilken vei skal døra slå...hvilket kjøkken skal man ha - og hva er mest praktisk?  Glad Kjenner meg veldig igjen - men artig prosess å da....Det blir som du vil ha det liksom! Lykke til!  Gliser

www.hyttogpine.net
Loggført
Heffalompen
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Januar 25, 2014, 20:20:46 »

Vi gikk for 1.90 takhøyde, slik at "alle" kan gå noenlunde oppreist på hemsen også, så fikk vi satt opp 2 stk lavtbyggende taklamper som lyser godt opp.
 Flott hytte du har fått deg ToveC.
Loggført
ToveC
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Januar 26, 2014, 09:45:20 »

Takk for det - vi er veldig fornøyd så langt ja!  Gliser Heldig du da - som får såpass god takhøyde - vi måtte søke dispensasjon for å få til 1,70m - var ikke mer å hente der da! Men-men - vi håper det blir bra!  Glad
Loggført
adatzen
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Februar 17, 2014, 00:06:52 »

Vi har foret ned taket ja - regnet litt på det ifht takhøyde - men fant ut 1,70 takhøyde blir greit. Barnas plass uansett. Fint med spotter (LED selvsagt) - slipper å ha noe hengende som du går deg borti...siden det er skrått og lavt...hehe!  Rekker tunge Mange valg som skal taes ja, enig i det - du har ingen du kan diskutere litt med? Hvor er det lurt å ha TV, hvilken vei skal døra slå...hvilket kjøkken skal man ha - og hva er mest praktisk?  Glad Kjenner meg veldig igjen - men artig prosess å da....Det blir som du vil ha det liksom! Lykke til!  Gliser

www.hyttogpine.net

litt treg her,men takk for svar Osteaktig Ser ut til at hytt deres bkur kjempeflott Osteaktig  Artig å følge med på bloggen,håper det blir mange bilder fremover Blunker

Nei,har ikke så altfor mange å diskutere løsninger til hytta med....men blir nok bra likevel Glad   Ja blir nok en artig prosess...,venter på å få byggesøknaden godkjent...,har ivertfall fått fradelt tomta. tok sin tid da det måtte søkes om disp.for strandsonen.

Så blir det vel å begynne med pilarene Osteaktig
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Oktober 19, 2021, 15:49:28

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Hvor mye solcellelading får dere under dårlige lysforhold? Hyttesol
Batterispenning i "vintermodus" - valgets kval Hyttesol
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Concorde batteri tilkobling HEL
Hvordan oppfører et kombikjøleskap seg i lav romtemperatur? Hyttesol
Blåse rør med trykkluft KjellG
Solcellepanel, råd StefanPal
Plutselig lader multiplusen nesten ikke fra aggregatet..? eisvin
"Smarthus" løsning for hytte - tips ønskes ThomasR