Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hytte i Valdres  (Lest 13809 ganger)
Monarch
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: April 25, 2013, 18:50:53 »

Hei,

Vi er en familie på 4 som har lyst på hytte, til å begynne med så hadde vi tenkt å kjøpe en hytte, men fant ut at det kanskje er bedre å bygge en selv.

Kunne tenkt oss oppi i Etnedal eller Nord Aurdal, men prisene er høyere enn vårt budsjett.
Budsjettet vårt er på 800 000 kr.

Har sett på tomter som ligger på finn.no, men mange er dyre om en vil ha en tomt litt i høyden.

Jeg har noen krav, 3 soverom, utsikt, bilvei frem hele året, ikke innlagt strøm og vann, helst tomt på over 900, men går greit på 850 m også  Glad Og helst litt for meg selv, er ikke så gira på hyttefelt, godt å være litt for seg selv.

Noen som har no tips hvordan jeg skal få til dette med dette budsjettet... Er tomter som går på "folkemunne" billigere enn de som evt ligger på finn.no?

Temkte på tomt til en 2-300000 kr, helst billigere  Blunker
Loggført
karro
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: April 25, 2013, 19:44:55 »

Min første tanke er at budsjettet blir altfor lite..

Med tomt, grunnarbeid,murer el.l så er det ikke mye igjen til byggesettet, spiker, interiør ol. Kan du bygge og stå ansvarlig for alt selv eller må dere leie folk?
Ser du ikke skal ha strømm og vann, men du har kanskje tenkt et alternativ? Solceller, toalettløsning.. Osv..

Derimot er nok mye mulig, kontakter i bransjen med gode priser og mye egeninnsats.. Men personlig er jeg skeptisk til at man skal kunne normalt sett klare seg med kr 800.000,- i budsjett.

Har du laget noe mer konkret byggebudsjett? Del det gjerne her på forumet, interessant å se Glad
Loggført

Besøk vår hytteblogg: www.hyttedraumen.blogspot.no
Monarch
Fersking
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: April 25, 2013, 20:11:03 »

Vi skal gjøre det selv, bortsett fra å blande sementen til plata  Blunker Svoger er snekker, så han skal bygge og jeg sjaue og gå i veien  Blunker Jeg skal stå snsvarlig for bygginga. ikke no firma. Foreløpig har vi ikke no konkret byggebudsjett, litt på praten forløpig.
Tenkte på en hytte på rundt 50 m2. Skal ikke ha byggesett, men bare vanlig matterialer.

Vi skal ha solcelle og evt aggerigat.  Glad
Loggført
rogers
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: April 26, 2013, 21:54:45 »

800.000kr som totalkostnad for et hytteprosjekt med de kravene du lister holder ikke. Tomter med helårsvei og utsikt har høy verdi og det vet grunneierne.

Nye tomter ligger ofte i hyttefelt, da kommunene ofte ønsker å samle hytter innenfor definerte områder regulert for dette.  Enklere med infrastruktur osv.
Nye hyttefelt er ofte tilrettelagt for både strøm og vann, da det er blitt et krav fra de fleste nybyggere.  Denne kosten må grunneierne bake inn i tomteprisen.

Kommunen stiller strenge krav til et byggeprosjekt.
Du må da kunne dokumentere for kommunen at du har nødvendig kompetanse for alle disiplinene som skal utføres.  Det må bla. stilles med ansvarlig søker, prosjekterende, utførende og kontrollerende.
Trenger du bistand fra entreprenør for noe av dette koster det selfølgelig sitt.

Prisen for å bygge nytt i dag er en god del høyere enn det var før i tiden.
Det er derfor stor sansynlighet for at du finner en brukthytte innenfor budsjettet ditt.
Spesielt siden du ikke har krav til strøm eller vann.

Jeg fant flere strøm og vannløse brukthytter i Valdres på finn.no som er godt innenfor ditt budsjett.

Lykke til med jakten :-)
Loggført

Mitt hytteprosjekt på Slettefjell ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Full fjernstyring av hytta med EATON xComfort : http://samdal.com/hytte_teknikk.htm
erstokke
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: April 27, 2013, 09:03:34 »

Støtter de som mener du må kjøpe brukt innenfor dette budsjettet. Du har akkurat de samme krav til tomta som alle andre, så da koster det endel. Tror også du må fire litt på kravene og heller bygge på e.l. etter hvert.

Mange hytter under kr 800 000 på finn: http://tinyurl.com/cwlddqq

F.eks denne: http://tinyurl.com/cx9cud3
Loggført
Amatøren
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: April 27, 2013, 15:32:51 »

Tomt?

E16 til Fagernes, Rv. 51 retning Beitostølen, kjør til øverst i Rogne (nesten frem til Voldbu). Inn til høyre skiltet Moane, Fullsen, laaaang bakke oppover (veien heter faktisk Stølsvegen  Gliser ) like før man kommer opp på toppen av åsen og kjører innover fjellet er det lagt ut hyttetomter. Området har hatt tomter til salg i flere år. Kjenner ikke til hvorfor det er gått så lang tid, men folk kan jo være forsiktige med å pådra seg mer gjeld. Trenger ikke være pris/betingelser.

Presiserer kjenner ikke vedkommende som selger eller vet ikke om jeg kjenner noen som kjenner. Bare observert når jeg har kjørt forbi.

Det er kanskje mulighet for strøm (så nå ved ny lesing at du ikke ønsker strøm og vann) og tror det er laget kloakk renseanlegg der oppe i lia.

Uten strøm så kan jeg anbefale Honda EU20i aggregat (med inverter og leverer stabil spenning så det kan brukes til følsom elektronikk). Har selv det og Phocos MPPT lader i solcelleanlegget. Valgte den i modul serien med MCU. Dette kan bygges ut (noen eksempler her) ved behov. Kjøpte dette ved Sparelys

Litt frem i tid, men greit å ha med i prosjektet.

* Moane.JPG (78.62 KB, 894x558 - vist 299 ganger.)
Loggført

Man lærer så lenge man lever.
dybis
Senior
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: April 27, 2013, 23:38:53 »

Jeg gikk rett på grunneier og kjøpte tomta etter at jeg hadde fått igjennom diverse dispansasjonssøknader. Det er mye arbeid og en del risiko, og det tar lang tid. Tomta fant jeg ved å bruke Google Earth samt kart. Det ble en relativt rimelig tomt, med flottt beliggenhet.

Gjør du nesten alt selv ved hyttebygging, har stålkontroll på kostnader og materialvalg, får man en billig hytte, da kan 800k gå selv med en litt dyr tomt. Det er likevel lett å være optimistisk, og det er mye lettere å bygge dyrt enn billig.

Til høsten regner jeg med å har realisert et slikt prosjet som du beskriver, riktignok med en noe rimeligere tomt, og litt mindre budsjett. Tror ikke det er noe for alle og enhver.... jeg vet ikke om jeg vil anbefale det til noen, men for meg har det vært et artig eventyr så langt.
Loggført
Hyttami
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: April 30, 2013, 17:38:38 »

Vet at det er tomter til salgs i området jeg har hytte i. Dette er i Etnedal og område heter ølslykkja. Tomtene ligger på rundt 900m og går for 2-300 tusen. Hytteområdet er uten strøm og vann. Jeg har selv bygget der med et budsjett på 1,1 mill. 83 kvm elementhytte. Burde være mulig å gjøre det under 1 mill for mindre bindingsverk hytte, men det drar alltid på seg noe ekstra når en først er igang. Se blogg  http://lavstandardhytteietnedal.blogspot.no/
En av grunneierne som selger tomter er Jan Martinsen, tlf 41556224
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Mars 18, 2019, 18:46:38

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Overflatebehandling flytebrygge Arild81
Varmepumpe på hytte med solstrøm Torma
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Hjelp til layout på hytte på støl/støyl. bonamassa
Ladestrøm for batterier i parallell Arild81
Kipor IG3000 sluttet å starte etter 4 år StefanPal
Nissan Leaf 24 KWH batteri for salg sgrevskott
Kjøleskap ORB153BKL A+++ bestilt. Arild81
Tristar Morningstar mppt 60 vurderes solgt Jgytterdal@gmail.com
Dump load Victron Røilern
Omforme 230v til 12v Ygnastølen
Krav til beskyttelse av brennbart gulv foran ildstedet Sæters
Frostsikring av toalett Tstens
Energiforbruk med vannbåren gulvvarme Slyboy
El- bil batteri 24 Kw - til hyttestrøm sgrevskott
Hyundai aggregat autonom drift johnlovas
Auto start Honda EU-serien johnlovas
Flere paneler - diode/interferens StefanPal
Nytt anlegg solcelle johnlovas
Lading av GEL batteri fra netthandelen. Arild81
Home Power Magazine OS
Luftdistribusjon fra stue til soverom og bad - 12 volt Røilern
48V 3kW inverter selges jkirkebo
Støydemping av aggregatet eisvin
E-Golf batteri Ponsseman
Familiehytta - Lytt mellom rom/etasje Eggedal
Sterk og varig undertaksduk? Eggedal
Tilkobling Wallas Howard
"Hybrid" batteripakke ved hjelp av DC-DC "to-veis" omformer(e) OS
Victron Energy VE.Direct LoRaWAN - modul SeSe
Lydisolering Offgrid
Hjelp: Bruk av lenker og bilder i innlegg eisvin
Kompakt-tak. Overgang vegg-tak Laftehytte22
Multiplus II steinis
Gassvannvarmer og eksos . Tommy
Selges: Ctek MXT 14 24V/14A batterilader OS
Strømaggregat - IT eller TN nett? ThomasR
Jording av 230V anlegg med Multiplus og aggregat StefanPal
Byggeperm familiehytta Nomi
Beregning av belysning Slyboy
Autostart av Dometic TEC 29 aggregat vha Victron inverter/lader rox
Parafin eller avgiftsfri diesel - pris, tilgjengelighet, fordeler og ulemper Røilern
Gode og dårlige vannpumper Geiri