Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Varmefolie under parkett lagt på betongsåle  (Lest 26650 ganger)
thoreide
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 15



« på: Januar 30, 2013, 14:28:18 »

Skal igang med hyttebygging og vurderer hva slags varme jeg skal benytte under parkett lagt på betongsåle. Her går diskusjon ofte på vannbåren eller varmekabel lagt i betongen. Jeg lurer på om noen har erfaring med bruk av varmefolie. Med 5mm isolasjonsplater mellom varmefolie og betong vil en få et langt raskere system enn varmekabler støpt i sålen. En vil selvfølgelig få et ganske stort tap ned i betongen i oppvarmingsfasen, men kan da også benytte noen panelovner for raskere oppvarming?
Loggført
thoreide
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 15



« Svar #1 på: April 03, 2013, 08:52:28 »

Hadde vært fint om noen kunne kommentert løsning med å legge flytende parkett direkte på betong, kun med 5mm isolasjon og varmefolie i mellom. Ser en fordel med redusert byggehøyde med dette sytemet også!
Loggført
jan
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 3



« Svar #2 på: April 03, 2013, 10:05:12 »

Hei!
Varmefolie blir valgt som løsning for oss også. Hva gjelder "varmetap" under folien mot eventuelt betong er ingen stor sak, da det i de fleste tilfellen blir lagt Depron matte på 5-7 mm slik at varmen hindres å slå ned. Om jeg ikke husker feil har denne matta samme U- verdi som 5 cm Glava.
Fordelen med dette systemet er den raske oppvarmingen, og ikke minst nattsenkingsfunksjonen som vannbåren varme ikke klarer.
For leggemetoder og info anbefaler jeg deg å se nærmere på hjemmesiden til:
varmeconfort.no
Jan
Loggført
hyby
Senior
***
Utlogget Utlogget

Innlegg: 164



« Svar #3 på: April 04, 2013, 20:39:54 »

Tror denne løsningen kan virke ganske brutal på tregulvet med mindre du har hytta forholdsvis varm hele tiden.
Da du vil få mye raskere oppvarming enn med en nedstøpt løsning.
Kan kanskje vurderes med en noe lavere w pr m². Og tilleggsvarme fra ovner ?

I et bolighus er varmen mye mer konstant, så vær forsiktig med å kjøpe folieleverandørens referanser fra at det går bra der....

Får dere noen parkettleverandør til å "garantere" dette om du forteller at gulvet skal varmes opp fra 8 til 23 grader i løpet av noen timer, mange ganger i året ?

Hadde vært fint å høre konkrete erfaringer fra noen som har hatt folieløsing på hytta noen år.
Loggført
thoreide
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 15



« Svar #4 på: April 05, 2013, 11:33:54 »

Da fikk jeg dette svaret etter kontakt med en produsent av parkett:

Depronplater med varmefolie er ok, sørg for at depronen har rett bæreevne for parkett gulv.
Når det gjelder varme maks 27 grader i overflaten.
Det er slik at alt treverk liker jevn temperatur så ned mot 5-8 grader opp til 25 grader gir store forskjeller, temp og RF kan selvsagt påvirke gulvet ved noe oppsprekking og litt knirk.
 
I mange tilfeller går dette bra men det er selvsagt store påkjenninger for gulvet!
Husk alternative varmekilder, varme i gulv er kun beregnet som komfortvarme


Det er naturlig at produsent er forsiktik med anbefalinger, som kan gi reklamasjoner.

Spørsmål da er om det er noen som har erfaringer med parkett og sprekkdannelser pga. store svingninger i temperatur og luftfuktighet.
Loggført
swande
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 103



« Svar #5 på: April 05, 2013, 17:35:05 »

Vi sjekket også dette før vi bygde. Flere av de vi snakket med anbefalte varmekabler i støpen og en termostatbegrensning på 23 grader. Argumentet var at dette totalt sett var en bedre løsning som ga bedre varmefordeling. Skulle en senere velge f.eks. fliser eller skifer, ligger slt klart. Parkett tåler utmerket dette.
Loggført

Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com
jan
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 3



« Svar #6 på: April 06, 2013, 21:11:34 »

Grunnen til at vi velger dette produktet er todelt. For det første
er det både enkelt å raskt å legge uansett hvordan og hvilken
løsning man velger med tanke på gulv.
Varmekilden kommer så nær kilden som mulig, og man slipper å
varme opp en "betongkjerne" før varmen slipper. Altså et meget
rask metode for oppvarming og nattsrnking.
Hva gjelder temperaturer leveres disse folkene i 40, 60, og 90 W/m2.
Parkett- og gulvleverandørene sier Max 27 grader overflatetemperatur
for å hindre sprekkdannelse. I de fleste tilfellene tåler de mer, men som
det blir nevnt her ønsker de ikke å utfordre temaet.
Som løsning på dette velges det nesten alltid termostaten som har innebygget
romtemperatur med gulvføler som passer på makstemperaturen på 27 grader

Lykke til!
Loggført
thoreide
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 15



« Svar #7 på: April 07, 2013, 09:13:56 »

Takk for verdifulle innspill. Det er som regel fordeler og ulemper ved valg av ulike systemer. Når det gjelder varmekabler i støp er dette helt klart å foretrekke der en skal ha flis eller stensatt gulv. Vi var lenge inne på dette valget for stuedelen også, spesielt siden vi har fuglehunder med klør som kan ripe opp parketten. Men vi synes kanskje et eik enstavs gulv (lakket eller oljet) virker lunere og hyggeligere i en stue. Når det gjelder varme til et slikt gulv ville jeg også tro at varmefolie er langt å foretrekke.
Med en hytte som bare brukes sporadisk noen få weekender i vintersesongen, virker det veldig energisløsende å måtte varme opp 10cm. betongsåle. Da vil en også ha en restvarme kapasitet som varer lenge etter at man har forlatt hytta. Dette kan en sikkert gjøre energiberegninger på.
Hva er praktisk oppvarmingstid for stue med parkett med de to systemene?
Bruker dere tilleggvarme i form av panelovner?
Selv tenkte jeg på å benytte  varmeovn i badstue med ventil og luftekanal med vifte til stuedelen for ekstra rask oppvarming. Det er kjøkken stuedel som har det største oppvarmingsbehovet på vinterstid.
Jeg tenkte også å ha et midtparti i hytta med varmekabler i betongsålen og flis/skifer for inngang/bad/badstue/kjøkken. En grunnvarme blir da stående på disse gulvene for å holde nødvendig minimumstemperatur når hytta er ubebodd.
Spørsmål til dette er om det er vanlig å isolere dette gulvpartiet fra resten av sålen for å unngå varmetap videre ut i sålen? Dette vil da svekke stivheten i sålen noe som kan være negativt? Et annet spørmål er om en vil kunne få varmesprekker i betongen ved kun delvis oppvarming i ulike soner. En skulle tro at dette ville oppstå pga ulike temperaturer og dermed utvidelser?
Igjen takk for alle kommentarer!
Loggført
swande
Senior
***
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 103



« Svar #8 på: April 07, 2013, 09:53:18 »

Varmekabler i støpt såle er en svært utbredt og mye brukt oppvarmingsmåte. Vi har kabler i hele gulvet og varmen sprer  jo i hele såleoverflaten. Har ingen tro på at dette skaper noe større problemer med sprekker en andre oppvarmingsmåter.

Sålen hos oss er fullisolert og det var ikke behov for ekstra isolasjon

Ellers har du helt rett i at det er en viss treghet i varmekabler. Dette løses ved å ringe hytta varm et døgn i forveien og skru ned et døgn før en forlater hytta. Varmefolie gir heler ikke varmt gulv på noen timer. Vi bruker kablene som frostsikring ved å senke til 8 grader når hytta ikke er i bruk.

Vi bruker noe tilleggsvarme den to første timene vi kommer opp, ellers holder varmekablene en jevn, fin og lun varme i hele hytta. Veldig fornøyd med akkurat denne løsningen.  Temperaturbegrensningen er helt riktig 27 grader - ikke 23 som tidligere skrevet
Loggført

Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com
4bikes
Fersking
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann
Innlegg: 39



« Svar #9 på: April 08, 2013, 07:10:40 »

Vi har følgende løsning: varmekabler i støpt plate, kablene fester til armeringsmattene. Vi har 4 kretser. Bad, gang, vindfang og stue/kjøkken. I stue/kjøkken-delen er det kabler med en effekt på ca 55w/m2. Hver krets kan styres for seg via Sikom GSM, eller via bryter i hvert enkelt rom. Løsningen gir jevn og behagelig varme. Vi holder en minimumstemperatur inne på ca 7 grader C. Vinterstid trengs ca et døgn for oppvarming til brukstemperatur. Sommerstid brukes normalt ikke kablene i stue/kjøkken-delen. Årsforbruk ca 7500kwh totalt.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Mars 18, 2019, 18:46:25

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Overflatebehandling flytebrygge Arild81
Varmepumpe på hytte med solstrøm Torma
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Hjelp til layout på hytte på støl/støyl. bonamassa
Ladestrøm for batterier i parallell Arild81
Kipor IG3000 sluttet å starte etter 4 år StefanPal
Nissan Leaf 24 KWH batteri for salg sgrevskott
Kjøleskap ORB153BKL A+++ bestilt. Arild81
Tristar Morningstar mppt 60 vurderes solgt Jgytterdal@gmail.com
Dump load Victron Røilern
Omforme 230v til 12v Ygnastølen
Krav til beskyttelse av brennbart gulv foran ildstedet Sæters
Frostsikring av toalett Tstens
Energiforbruk med vannbåren gulvvarme Slyboy
El- bil batteri 24 Kw - til hyttestrøm sgrevskott
Hyundai aggregat autonom drift johnlovas
Auto start Honda EU-serien johnlovas
Flere paneler - diode/interferens StefanPal
Nytt anlegg solcelle johnlovas
Lading av GEL batteri fra netthandelen. Arild81
Home Power Magazine OS
Luftdistribusjon fra stue til soverom og bad - 12 volt Røilern
48V 3kW inverter selges jkirkebo
Støydemping av aggregatet eisvin
E-Golf batteri Ponsseman
Familiehytta - Lytt mellom rom/etasje Eggedal
Sterk og varig undertaksduk? Eggedal
Tilkobling Wallas Howard
"Hybrid" batteripakke ved hjelp av DC-DC "to-veis" omformer(e) OS
Victron Energy VE.Direct LoRaWAN - modul SeSe
Lydisolering Offgrid
Hjelp: Bruk av lenker og bilder i innlegg eisvin
Kompakt-tak. Overgang vegg-tak Laftehytte22
Multiplus II steinis
Gassvannvarmer og eksos . Tommy
Selges: Ctek MXT 14 24V/14A batterilader OS
Strømaggregat - IT eller TN nett? ThomasR
Jording av 230V anlegg med Multiplus og aggregat StefanPal
Byggeperm familiehytta Nomi
Beregning av belysning Slyboy
Autostart av Dometic TEC 29 aggregat vha Victron inverter/lader rox
Parafin eller avgiftsfri diesel - pris, tilgjengelighet, fordeler og ulemper Røilern
Gode og dårlige vannpumper Geiri
Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc