Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vask før maling  (Lest 23519 ganger)
Trillemarka
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Juni 19, 2012, 12:56:20 »

Vi har kjøpt ei hytte som ble bygd i 81 som vi har lyst til å male innvendig og må derfor vaske den først. Det ser ut som ubehandla maskinlaft innvendig.

Hva er beste måten å vaske tak og vegger på? og Hvilken såpe skal vi bruke?
Loggført
erstokke
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Juni 19, 2012, 15:16:22 »

Såpe og såpe. Bør vel bruke syntetiske vaskemidler og ikke såpe (i betydningen grønnsåpe f.eks.). Såpe inneholder fett. Det finnes forskjellige spesialprodukter i fargehandelen (husvask etc), men jeg vil tro det går bra med vanlige husholdningsprodukter også.

Kommer jo an på hvor møkkete det er også. Salmiakk er også en gammel slager mht vask før maling, men det er ikke spesielt hyggelig å jobbe med.

Et problem du bør tenke på mht maling av panel, er at moderne vannbaserte malinger legger seg som en hinne utenpå treverket, det trekker ikke inn. Det fører til stygge sprekker når panelet beveger seg senere. Gammeldags oljemaling var bedre mht dette, men mye mer utrivelig å jobbe med. Selv heller jeg mot å bruke interiørbeis når jeg skal gå løs på stua.
Loggført
Itzy
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #2 på: Juni 19, 2012, 18:49:05 »

Zalo - det tar fettet. Og så bruker du en god børste. Billig og mest like effektivt som andre dyrere merker.
Loggført
Trillemarka
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Juni 19, 2012, 21:28:35 »

Såpe og såpe. Bør vel bruke syntetiske vaskemidler og ikke såpe (i betydningen grønnsåpe f.eks.). Såpe inneholder fett. Det finnes forskjellige spesialprodukter i fargehandelen (husvask etc), men jeg vil tro det går bra med vanlige husholdningsprodukter også.

Kommer jo an på hvor møkkete det er også. Salmiakk er også en gammel slager mht vask før maling, men det er ikke spesielt hyggelig å jobbe med.

Et problem du bør tenke på mht maling av panel, er at moderne vannbaserte malinger legger seg som en hinne utenpå treverket, det trekker ikke inn. Det fører til stygge sprekker når panelet beveger seg senere. Gammeldags oljemaling var bedre mht dette, men mye mer utrivelig å jobbe med. Selv heller jeg mot å bruke interiørbeis når jeg skal gå løs på stua.

Tenkte å brukegrunning med kvistlakk i ett på de to første strøkene både i tak og på vegger. Er ikke det å anbefale?
Loggført
Trillemarka
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Juni 19, 2012, 21:32:02 »

Zalo - det tar fettet. Og så bruker du en god børste. Billig og mest like effektivt som andre dyrere merker.

Hva slags børste anbefaler du? Finnes det børste til å sette på et forlengerskaft til å ta taket?
Loggført
erstokke
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Juni 19, 2012, 21:46:52 »

Tenkte å brukegrunning med kvistlakk i ett på de to første strøkene både i tak og på vegger. Er ikke det å anbefale?

Kvistlakken bygger ikke rare skiktet, så det kan du greit bruke. Min erfaring er at gammeldags kvistlakk på spritbase er bedre enn moderne kombiprodukt. Men det funker sikkert greit begge deler.

Problemet som jeg viser til, gjelder hovedsaklig malingen som skal oppå der igjen. Med to lag grunning og to lag toppstrøk får du en tjukk hinne utenpå panelet. Malingen sprekker da opp der hvor det er skjøter mellom panelbordene.
Loggført
Trillemarka
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Juni 19, 2012, 21:49:25 »

Kvistlakken bygger ikke rare skiktet, så det kan du greit bruke. Min erfaring er at gammeldags kvistlakk på spritbase er bedre enn moderne kombiprodukt. Men det funker sikkert greit begge deler.

Problemet som jeg viser til, gjelder hovedsaklig malingen som skal oppå der igjen. Med to lag grunning og to lag toppstrøk får du en tjukk hinne utenpå panelet. Malingen sprekker da opp der hvor det er skjøter mellom panelbordene.

Ok, er det bedre å bare bruke en eller annen beis?
Loggført
erstokke
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Juni 19, 2012, 21:59:43 »

Jeg tenker bruke noe sånt:
http://tinyurl.com/dyap55j

Malte soverom og spisestue. Det ble veldig lyst og fint, men etter et år har det sprukket opp ganske mye. Og det er ikke snakk om "fersk" panel, hytta er fra 1963.
Loggført
Trillemarka
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Juni 19, 2012, 22:04:55 »

Jeg tenker bruke noe sånt:
http://tinyurl.com/dyap55j

Malte soverom og spisestue. Det ble veldig lyst og fint, men etter et år har det sprukket opp ganske mye. Og det er ikke snakk om "fersk" panel, hytta er fra 1963.

Takk for tipset! Jeg skal ta en titt på den i butikken!  Glad
Loggført
rogers
Veteran
Innlogget Innlogget

« Svar #9 på: Juni 20, 2012, 00:09:26 »

Skal dere bruke interiørbeis må dere ikke bruke kvistlakk,  da vil ikke beisen trekke inn på disse områdene.

Vask med noe som løser opp og fjerner fett. Uten en slik vask vil interiørbeisen trekke inn ujevt og det blir skjoldete.

Roger

Loggført

Mitt hytteprosjekt på Slettefjell ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Full fjernstyring av hytta med EATON xComfort : http://samdal.com/hytte_teknikk.htm
Trillemarka
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Juni 20, 2012, 07:44:48 »

Skal dere bruke interiørbeis må dere ikke bruke kvistlakk,  da vil ikke beisen trekke inn på disse områdene.

Vask med noe som løser opp og fjerner fett. Uten en slik vask vil interiørbeisen trekke inn ujevt og det blir skjoldete.

Roger

Noe som fjerner fett ja. Hva skal man velge... Zalo, Salmiakk eller noe annet? Hæ
Loggført
2re
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Juni 23, 2012, 06:09:16 »

Vi brukte trerens på hele hytta innvendig. http://www.norsk-trepleie.no/content/products/trerens.php

Sikker på at dere vil male da? Om dere bleker etter trerensen, blir treverket som nytt!  Glad
Loggført

HB 30 Regulator
2 x 85w paneler
2 x 258Ah AGM Concorde 12v
Multipluss 12/2000/80
BMV 600s
Tec 29
Wallas 40cc
2re
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Juni 23, 2012, 06:23:08 »

Hva slags børste anbefaler du? Finnes det børste til å sette på et forlengerskaft til å ta taket?

Bruk en trådmop og en vaskehanske http://www.jula.no/vaskehanske-i-mikrofiber-629154
Loggført

HB 30 Regulator
2 x 85w paneler
2 x 258Ah AGM Concorde 12v
Multipluss 12/2000/80
BMV 600s
Tec 29
Wallas 40cc
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
Mai 26, 2019, 02:05:29

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Innspill på solcelle anlegg med Lithium pakke Mska
Anneks på Slettefjell ved Beitostølen rogers
50 A sikring mellom batteri og regulator går ved høyt forbruk på inverter ivanJensen
Gress på fjellet rogers
Inverter - Batteriforbruk 12v / 230v SvaBirk
A123 Ombygging av 1.3Kwh LiFePO4 moduler Amatøren
Diffusjonsåpen duk - overgang fra tak til vegg? Eggedal
Wallas M40 stopper Fjellgeita
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Vannbåren varme med gasskjele og gasstank Jgytterdal@gmail.com
Victron MultiPlus og Venus: Skru av/på med bryter PerMarius
Dimensjonering av takbjelker carport Are123
Paralellkoble 12v . 8 stykk batteri oddm
Kontinuerlig inverterdtift fanten
Vannbåren varme, hytte uten innlagt strøm (splittet emne) jkirkebo