Hovedside Kontakt oss Logg inn Registrer nytt medlem  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vask før maling  (Lest 25163 ganger)
Trillemarka
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Juni 19, 2012, 12:56:20 »

Vi har kjøpt ei hytte som ble bygd i 81 som vi har lyst til å male innvendig og må derfor vaske den først. Det ser ut som ubehandla maskinlaft innvendig.

Hva er beste måten å vaske tak og vegger på? og Hvilken såpe skal vi bruke?
Loggført
erstokke
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Juni 19, 2012, 15:16:22 »

Såpe og såpe. Bør vel bruke syntetiske vaskemidler og ikke såpe (i betydningen grønnsåpe f.eks.). Såpe inneholder fett. Det finnes forskjellige spesialprodukter i fargehandelen (husvask etc), men jeg vil tro det går bra med vanlige husholdningsprodukter også.

Kommer jo an på hvor møkkete det er også. Salmiakk er også en gammel slager mht vask før maling, men det er ikke spesielt hyggelig å jobbe med.

Et problem du bør tenke på mht maling av panel, er at moderne vannbaserte malinger legger seg som en hinne utenpå treverket, det trekker ikke inn. Det fører til stygge sprekker når panelet beveger seg senere. Gammeldags oljemaling var bedre mht dette, men mye mer utrivelig å jobbe med. Selv heller jeg mot å bruke interiørbeis når jeg skal gå løs på stua.
Loggført
Itzy
Junior
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #2 på: Juni 19, 2012, 18:49:05 »

Zalo - det tar fettet. Og så bruker du en god børste. Billig og mest like effektivt som andre dyrere merker.
Loggført
Trillemarka
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Juni 19, 2012, 21:28:35 »

Såpe og såpe. Bør vel bruke syntetiske vaskemidler og ikke såpe (i betydningen grønnsåpe f.eks.). Såpe inneholder fett. Det finnes forskjellige spesialprodukter i fargehandelen (husvask etc), men jeg vil tro det går bra med vanlige husholdningsprodukter også.

Kommer jo an på hvor møkkete det er også. Salmiakk er også en gammel slager mht vask før maling, men det er ikke spesielt hyggelig å jobbe med.

Et problem du bør tenke på mht maling av panel, er at moderne vannbaserte malinger legger seg som en hinne utenpå treverket, det trekker ikke inn. Det fører til stygge sprekker når panelet beveger seg senere. Gammeldags oljemaling var bedre mht dette, men mye mer utrivelig å jobbe med. Selv heller jeg mot å bruke interiørbeis når jeg skal gå løs på stua.

Tenkte å brukegrunning med kvistlakk i ett på de to første strøkene både i tak og på vegger. Er ikke det å anbefale?
Loggført
Trillemarka
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Juni 19, 2012, 21:32:02 »

Zalo - det tar fettet. Og så bruker du en god børste. Billig og mest like effektivt som andre dyrere merker.

Hva slags børste anbefaler du? Finnes det børste til å sette på et forlengerskaft til å ta taket?
Loggført
erstokke
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Juni 19, 2012, 21:46:52 »

Tenkte å brukegrunning med kvistlakk i ett på de to første strøkene både i tak og på vegger. Er ikke det å anbefale?

Kvistlakken bygger ikke rare skiktet, så det kan du greit bruke. Min erfaring er at gammeldags kvistlakk på spritbase er bedre enn moderne kombiprodukt. Men det funker sikkert greit begge deler.

Problemet som jeg viser til, gjelder hovedsaklig malingen som skal oppå der igjen. Med to lag grunning og to lag toppstrøk får du en tjukk hinne utenpå panelet. Malingen sprekker da opp der hvor det er skjøter mellom panelbordene.
Loggført
Trillemarka
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Juni 19, 2012, 21:49:25 »

Kvistlakken bygger ikke rare skiktet, så det kan du greit bruke. Min erfaring er at gammeldags kvistlakk på spritbase er bedre enn moderne kombiprodukt. Men det funker sikkert greit begge deler.

Problemet som jeg viser til, gjelder hovedsaklig malingen som skal oppå der igjen. Med to lag grunning og to lag toppstrøk får du en tjukk hinne utenpå panelet. Malingen sprekker da opp der hvor det er skjøter mellom panelbordene.

Ok, er det bedre å bare bruke en eller annen beis?
Loggført
erstokke
Veteran
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Juni 19, 2012, 21:59:43 »

Jeg tenker bruke noe sånt:
http://tinyurl.com/dyap55j

Malte soverom og spisestue. Det ble veldig lyst og fint, men etter et år har det sprukket opp ganske mye. Og det er ikke snakk om "fersk" panel, hytta er fra 1963.
Loggført
Trillemarka
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Juni 19, 2012, 22:04:55 »

Jeg tenker bruke noe sånt:
http://tinyurl.com/dyap55j

Malte soverom og spisestue. Det ble veldig lyst og fint, men etter et år har det sprukket opp ganske mye. Og det er ikke snakk om "fersk" panel, hytta er fra 1963.

Takk for tipset! Jeg skal ta en titt på den i butikken!  Glad
Loggført
rogers
Veteran
Innlogget Innlogget

« Svar #9 på: Juni 20, 2012, 00:09:26 »

Skal dere bruke interiørbeis må dere ikke bruke kvistlakk,  da vil ikke beisen trekke inn på disse områdene.

Vask med noe som løser opp og fjerner fett. Uten en slik vask vil interiørbeisen trekke inn ujevt og det blir skjoldete.

Roger

Loggført

Mitt hytteprosjekt på Slettefjell ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Full fjernstyring av hytta med EATON xComfort : http://samdal.com/hytte_teknikk.htm
Trillemarka
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Juni 20, 2012, 07:44:48 »

Skal dere bruke interiørbeis må dere ikke bruke kvistlakk,  da vil ikke beisen trekke inn på disse områdene.

Vask med noe som løser opp og fjerner fett. Uten en slik vask vil interiørbeisen trekke inn ujevt og det blir skjoldete.

Roger

Noe som fjerner fett ja. Hva skal man velge... Zalo, Salmiakk eller noe annet? Hæ
Loggført
2re
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Juni 23, 2012, 06:09:16 »

Vi brukte trerens på hele hytta innvendig. http://www.norsk-trepleie.no/content/products/trerens.php

Sikker på at dere vil male da? Om dere bleker etter trerensen, blir treverket som nytt!  Glad
Loggført

230v
Wallas 40cc
2re
Junior
**
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Juni 23, 2012, 06:23:08 »

Hva slags børste anbefaler du? Finnes det børste til å sette på et forlengerskaft til å ta taket?

Bruk en trådmop og en vaskehanske http://www.jula.no/vaskehanske-i-mikrofiber-629154
Loggført

230v
Wallas 40cc
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?
September 15, 2019, 23:17:30

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg
Beregning av kabeltykkelse Tstens
Bolte bjelke til terrasse på Jackon rsb Tstens
Tilbygg, fuktsperre/isolasjon mellom nytt og gammelt bygg Ygnastølen
Seriekoble batterier (24V, 48V, etc): hvordan brukes det med 12V-utstyr? Amatøren
Sammenheng mellom maksimal effekt og batteristørrelse ThomasR
AGM SOLAR batterier fra Sparelys - Floatspenning Arctic1827
Stålpipe gjennom torvtak. torn
"Low battery" på Multiplus 48/5000 ThomasR
Turisthytte må fjerne vindmølle Jgytterdal@gmail.com
Ubehandet kledning og jernvitriol Jgytterdal@gmail.com
4g-modem/router: Ønsker tips ThomasR
Bidda: Hytteblogg -langsiktig prosjekt Bidda
Forbruk fra paneler ved Float? ThomasR
Hvordan utnytte Color Control GX uten nett? kristianh
Litiumbatterier i kulda ThomasR
Endelig, Victron! ThomasR
48V batteribank tom? rox
Styring av strøm med gsm remote Skillenes
Montere solcellepaneler tett på vegg. jkirkebo
Lage hull i 8" tømmer Jutulhaugen
Batterilading og temperatur kompensasjon Amatøren
Lading stopper på 93%; forklaring? johnlovas
Utvide solcelleanlegget ThomasR
Laminat eller vinylklikk i gammel hytte jkirkebo
BMS (Batteriovervåking) - Litium batterier jkirkebo
The Best Camping Gear & Camping product of-2019!! Froad1989
Vaskemaskin? kristianh
Erfaring med Shurflow vannpumper ivarw
Dimensjonere brønn/vannverk for fem hytter Håvard
Krav til takhøyde i soverom og bad steinis
Dimensjonering av 12V anlegg for weekenbruk haskibr
Batteri BMv 700 å colorkontroll gx etsvends
Victron Multiplus- har mistet sømløs overgang fra 230v lading til inverterdrift Phatbass
Gjenbruk av lagret elbilbatteri jkirkebo
Marathon m12v105ft Tottoa
Drive hytta med Nissan Leaf batteripakke. Amatøren
AGM eller Lithium batteribank Skillenes
Ny AGM batteripakke Skillenes
Venus GX: Hvordan styre rellé nr 2 OS
Hyundai vs Honda bensinaggregater etsvends
Hva trengs for å fjernstarte aggregat gjennom VRM app? Røilern
Hvor lang tid før 12cm betong tåler belastning? Amatøren